Kunming China - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Kunming China - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Kunming China

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 November 2016 | China, Kunming

Kunming 5 november

Vandaag de eerste dag in China, met een tijdsverschil van 6 uur. Midden in de nacht zijn we klaar wakker om vervolgens in slaap te vallen tot kwart voor tien. Nog net op tijd voor ontbijt. Dus snel douchen, aankleden en naar het restaurant. Twee mede fietsers hebben zich ook bijna verslapen, zij komen ook net aanlopen. Op het buffer staan allerlei soorten maaltijden uitgestald. Wij gaan gewoon voor een broodje met ei, jam, yoghurt en fruit. Het Chinese eten zullen we nog lang genoeg krijgen.
Na het eten de fietsdozen ophalen en kijken hoe de fietsen uit de doos komen. Dat valt gelukkig alles mee, dus de noppenfolie eraf gehaald, de trappers er weer aan, het voorwiel er weer in en het stuur weer in de juiste stand. Daarna de banden oppompen, de remmen even bijstellen en alles is voor elkaar. Er komt een vrouwtje langs die wel belangstelling heeft voor de dozen en in ons goede Chinees kunnen we duidelijk maken dat ze die mee mag nemen. Ze sleept het meteen mee, bang dat er wat tussen zal komen.
Na het opfrissen staat er een wandeling door Kunming op het programma met behulp van een routebeschrijving. Je begrijpt wel hoe dat gaat, we k0men overal, maar niet via de goede route. Het is zaterdag, dus er zijn veel mensen op straat met heel veel winkels, zelfs met bekende merknamen uit Europa. Het leukst zijn de kleine winkelstraatjes met de oude houten huizen, waar van alles te koop is. Zo kun je een visje scheppen en met een plastic zakje meenemen. Een hondje uitzoeken, kleine muizen, noten en natuurlijk ook heel veel eten. Wij kijken nog een beetje uit, want we willen niet ziek worden. In de parken zie je overal dansende mensen, jong en oud. Soms een soort volksdans, soms een soort wals, soms net yoga. De weg zoeken is dan ook een probleem met al die Chinese tekens, daar kunnen we weinig van maken, maar de telefoon of de gps wijst ons de goede weg.
Na 10 kilometer komen we weer terug bij ons hotel. Even lekker douchen, andere kleren aan, klaar om een leuk restaurantje te scoren. Gister zagen we al een grote ondergrondse markt met allemaal eettentjes. Bij een zo’n tentje kun je zelf je ingrediënten uitzoeken, waar een hete saus van wordt gemaakt dat geserveerd wordt met rijst. Wel zo veilig, want dan weet je wat je eet. Met een biertje erbij lieten we het ons lekker smaken, daarna nog even een frisse neus halen en op tijd naar bed.

• 16 November 2016 - 10:58

Henny En Jan:

lieve Marry en Sjaak
    We zijn blij te horen dat het goed gaat en dat jullie alweer zoveel dagen onderweg zijn. We zijn benieuwd naar alle verhalen
    liefs
    Henny en Jan

• 16 November 2016 - 17:39

Jan Neuvel:

Hallo Marry Hallo Sjaak,
    mooi dat jullie goed aangekomen zijn, de grote reis kan nu echt beginnen. En dat dat biertje lekker smaakt na een drukke dag, weet ik nog heel goed van de vorige reis. Dat er nog maar velen mogen komen op jullie reis...PROOST... op een mooie vakantie. Jan