Kunming 6 november - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Kunming 6 november - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Kunming 6 november

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 November 2016 | China, Kunming

Kunming 6 november

Vandaag gaan wij Kunming en omgeving op de fiets bezoeken. We staan vroeg op, omdat we 56 km gaan fietsen en ook nog het een en ander willen bekijken. Om 8 uur gaat de wekker en om 9.00 uur starten wij. We hebben er zin in, maar zijn benieuwd hoe het fietsen zal gaan in deze drukke stad! Kunming heeft wel 4.000.000 inwoners, heel veel flatgebouwen en veel grote wegen. We rijden tussen auto’s , scooters, fietsen, handkarren en wandelende mensen, het krioelt. Als we moeten oversteken doen we dat gewoon in de stroming van het verkeer, rustig rijden, goed kijken het lukt ons prima. Na 3 km komen we bij de Yangton tempel uit de 9de eeuw.Een mooie tempel met bijzondere beelden en de oudste inscripties van Kunming. Wij vinden de beelden bij de ingang die de boze geesten moeten verjagen het mooist. Dan fietsen we verder over een spoorlijn waar meteen een trein aankomt (zo langzaam als de stoomtrein). Dit is logisch als je ziet hoe de mensen op de rails lopen, hun fruitstalletje op de rails zetten, of wat we zien de hond een knipbeurt geven, dit moeten wij natuurlijk even vastleggen! Dan moeten we klimmen 4km van 1800 naar ruim 2100 m. Pfff zo steil dus af en toe even rusten, de lucht is anders als je hoger bent, dat merk ik wel even maar, we komen boven waar weer een tempel is. De Bamboo tempel vinden we eigenlijk een beetje tegenvallen. Na een flesje cola en chips fietsen we weer heerlijk naar beneden. De fietspaden zijn niet zoals bij ons. Soms staat er een auto op, zitten mensen gewoon een spelletje te spelen (dammen of zoiets), en komen we ook nog iemand tegen die zijn 2 persoons matras achterop heeft . Verder zie je de fruitverkopers, kleine vuilnis, plastic en karton verzamelwagentjes, zeker niet alleen fietsers en scooters !! Langs een groot meer zien we heel veel Chinezen recreëren, door te wandelen of op de muur van het meer te staan met een stuk brood voor de meeuwen om daarna een foto te (laten) nemen als de meeuw een stukje brood uit de hand pikt. Verder veel eettentjes. Het is zondag, hoewel er nog veel mensen werken, politie, stratenmakers, winkels etc zijn er nog heel veel mensen die je tegenkomt. Even verderop gaan we met de gondel omhoog, naar weer een tempel maar meer voor het uitzicht op Kunming, prachtig. De tempel hebben we niet gezien, want we moeten ook weer terug en in schemer fietsen is niet veilig. In ons super-de-luxe hotel heerlijk onder de douche en eten met zijn 6en aan de overkant van de straat. Zo kunnen wij elkanders belevenissen uitwisselen.

• 16 November 2016 - 11:02

Henny En Jan:

Wat een belevenissen, we genieten mee