Chengjian - Tonghai 75 km - Reisverslag uit Yuxi, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Chengjian - Tonghai 75 km - Reisverslag uit Yuxi, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Chengjian - Tonghai 75 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

17 November 2016 | China, Yuxi

Dinsdag 8 november

Als ik door ons raam kijk zie ik nevel wolken en het lijkt wel te miezeren. Vandaag willen wij naar Tonghai fietsen, het belooft en mooie route te worden, zo’n 40 km langs het Fuxian Lake met mooie vergezichten en langs echte Chinese dorpjes. Ik ben benieuwd ? Na ons eerste echte Chinese ontbijt (mie met een soort paprikapoeder met groente en vlees), gaan we fietsen. Het smaakt ons heel goed en ondertussen begint het buiten te regenen. Niet zeuren, regenjas aan, laagjes kleding eronder en in korte broek. Het maakt niet uit of je in een zeiknatte broek fiets of blote benen, we gaan ervoor. En ja het is een prachtige route maar, de camera blijft bijna de hele reis in de tas en dat is balen!! Evengoed genieten wij van de bijzondere vissersbootjes, van het uitzicht en van het park met houten wandelpaden, wat ze hier aan het aanleggen zijn. Het werkvolk heeft een provisorisch tentje gemaakt van wat zeilen en volgens ons slapen ze daarin. Ze spijkeren de planken van de brug met de hamer vast, wat een werk! Aan het meer zijn diverse strandjes en er wordt volop gebouwd, hotels etc. Ondertussen, het blijft maar regenen krijgen we zin in het thee of koffie. Bij het eerste tentje hebben ze niets, wel koek en we krijgen een handdoekje om ons af te drogen, die moeten we ook meteen afrekenen. Nou ja, het past nog in de tas. Verderop zien we weer een paar peuterstoeltjes en tafeltje en gaan we weer vragen, ze wil ons mie aanbieden, maar sjaak wijst naar de waterketel en nu begrijpt ze het. Een paar theeblaadjes heet water, onze fiets onder het afdak, koekje erbij en wij zijn weer helemaal happy! We mogen niets betalen, ze had vast medelijden met die drijfnatte fietsers. Onderweg schuilen we even onder een afdak, waarvoor, geen idee en zie ik een vrouw lopen met een stuk piepschuim en een hengel en roeispaan, die gaat vissen. We fietsen door een dorpje waar ook oude lemen huizen staan, waar je schoolkinderen ziet lopen met hun rijstkommetje en allemaal onder een paraplu want het blijft regenen. We kopen een zak mandarijnen en zien een klein eettentje, daar scheppen we uit bakken, groente en eieren en er wordt voor ons gekookt, een soort soep met rijst. Sjaak ziet Wim en Bas (2 andere fietsers) staan en denkt dat ze ook willen eten en roept ze. Het is maar goed ook want Wim heeft het erg koud. De bazin (een oude vrouw 60 +ha ha), haalt een straalkacheltje en wijst ons naar een plek in de hoek waar we knus ons eten opeten. We worden allemaal heerlijk warm. We vertrekken gelijk, maar fietsen elk ons eigen tempo. We rijden al een tijd door een agrarisch gebied waar prachtig onderhouden groentetuinen zijn. Zo zien we broccoli, paksoi, bloemkool, bosuitjes, koriander en nog veel meer. Geregeld zien we de vrouwen en mannen schoffelen. Ook is er een groep mensen bezig om de koriander te bossen en de bosui schoon te spuiten, dit doet de regen wel denken wij, want het regent al harder. Sjaak heeft al 2 x zijn sokken uitgewrongen, ik niet want ik fiets op sandalen, die inmiddels ook doorweekt zijn!! Als we bijna bij ons hotel zijn ( die moeten we nog bespreken maar in het binnenland is altijd plek), wil mijn fiets niet meer goed remmen! Deze hebben ook genoeg van de regen denk ik. Maar het is te nat en we worden kouder, dus fietsen we langzamer en moet ik goed uitkijken. Gelukkig hebben we de pittige klimmetjes achter de rug, dus ook de afdalingen en rijden we redelijk vlak. Hè hè we zijn er, even inchecken, natte fietsen naar binnen en dan heerlijk in ons, ook dit keer een luxe hotel. Douchen, lezen, koffie drinken en dan eten met z’n vieren, dichtbij en een paraplu mee van het hotel. Sjaak föhnt zijn schoenen droog, ik haal mijn camera uit elkaar om te drogen, er zit condens in, toch nog een paar foto’s genomen, dom. Onze kleren hangen her en der en zo nog even lezen en vroeg naar bed

  • 17 November 2016 - 11:57

    Henny En Jan:

    Het lijkt wel Nederland, zoveel regen. Jammer dat er bijna geen foto's zijn gemaakt. Volgende keer beter

  • 17 November 2016 - 12:23

    Marianne:

    Hoi natte kippen, ik vroeg laatst hoe het weer was, toen waren nog niet alle verslagen binnen geloof ik, want deze had ik nog niet gelezen, zeker overgeslagen. Zo, dat is wel even heftig met die kou en regen. Maar je/jullie blijven wel heel goed alles observeren, en opschrijven . Het is een plezier om de verslagen te lezen en ik ben ook wel jaloers op jullie. Wat zou ik dat ook graag doe, hoewel mijn ervaringen met fietsen in de regen zijn niet zo best: wat een ellende als het te lang duurt. Dus ik hoop dat jullie lekker weer krijgen.

  • 17 November 2016 - 14:27

    Jan Neuvel:

    Hallo Marry en Sjaak,

    Dat jullie niet veel mee konden nemen op de fiets, dat wist ik wel. Maar het regenachtige weer had je wel thuis kunnen laten hoor! Ik hoop voor jullie dat het snel beter mag worden. Ik ben wel jaloers op jullie hoor, ondanks dat slechtere weer lijkt het me prachtig om het land op deze manier te ontdekken. Veel warmte toegewenst, Jan

  • 17 November 2016 - 14:38

    Marry En Sjaak De De Groot:

    Lieve lezers,
    Na een paar dagen slecht weer hebben we nu al een tijd prachtig weer maar dat kun je lezen in de verslagen die mog komen . En we proberen bij elk verslag 2 of meer foto's te plaatsen maar soms duurt het eben voordat ze erop staan. Liefs Sjaak en Marry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marry en Sjaak

Actief sinds 31 Okt. 2016
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 31505

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2016 - 10 Januari 2017

Fietsreis van Kunming(China) naar Bangkok

Landen bezocht: