Tonghai - Xinmeng 30 km heen en terug - Reisverslag uit Yuxi, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Tonghai - Xinmeng 30 km heen en terug - Reisverslag uit Yuxi, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Tonghai - Xinmeng 30 km heen en terug

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

17 November 2016 | China, Yuxi

Woensdag 9 november begint regenachtig en het is 11 graden buiten, maar goed dat we vandaag een rustdag ingepland hebben met misschien nog een rustige etappe van 30 kilometer. Het ontbijt hebben we zelf bij elkaar gezocht, want om ’s morgens meteen met een Chinese noodlesoep te beginnen daar hebben wij nu geen trek in. Dus de stad in op zoek naar wat broodjes, jam en yoghurt. Na wat zoeken hebben we alles gevonden, hoewel de broodjes wel zoet zijn. Met wat jam erop en een kopje thee zitten we heerlijk te smullen op onze kamer.
Na het ontbijt moet Marry’s fiets nog onderhanden genomen worden, haar remmen werken niet zo goed en dat is best gevaarlijk. De remblokjes van achter vervangen en het kabeltje wat strakker aantrekken, zo nu remt de fiets weer als van ouds.
Hierna gaan we de stad in, Marry moet aan de nieuwe sportschoenen, haar oude schoenen vertonen bovenop wat gaatjes. Voor 60 yuam ( 8 euro ongeveer) heeft ze weer een paar nieuwe, de oude schoenen laten we morgen in het hotel achter. Daarna nog wat verder lopen door de staatjes van Tonghai, met zijn winkeltjes, werkplaatsjes, kapsalons en naaiwinkeltjes. Soms keurige winkels, soms net de winkel van Sinkel. En schooltje loopt net leeg en alle kinderen lopen in groepjes of met hun ouders in hun uniform over de winkelstraat. Veel kinderen willen even wat aandacht van die vreemdelingen en zeggen schuchter hello of kijken even stiekem richting ons. Even verderop zijn een paar oude tempels met mooie typische Chinese daken en mooie beelden. Van al dat lopen en kijken word je wel hongerig, dus op zoek naar een eethuisje. Nu die zijn er genoeg hier, soms met een paar stoelen, soms wat groter. Waar we binnen kunnen zitten gaan we naar toe, want het regent nog steeds. Met wat aanwijzen en wat groente zelf in een bakje scheppen krijgen we uiteindelijk een heerlijke soep, lekker warm en niet te scherp.
Nadat we een tijdje op de kamer hebben gelezen klaart het weer op, we gaan toch maar een poging wagen om nog een stukje te fietsen. Met de lange broek aan en een extra jas gaan we op pad. We komen langs nieuwe grote gebouwen, arme huisjes, werkplaatsen en landbouw akkertjes. Een man met 2 manden aan een stok volgeladen met Chinese kool, een stuk of tien vrouwen die nieuwe plantjes aan het zetten zijn. Zo komen we ook langs de plaatselijke markt waar een oud vrouwtje haar groente verkoopt en er fotogeniek bij zit, daar kan Marry niet zo maar voorbij lopen en vraagt of ze een foto mag nemen. Het vrouwtje begint te glimlachten en zet haar hoedje nog even recht. Zo verloopt de 30 kilometer snel en zijn we zo weer terug.
’s Avonds samen gegeten met de andere twee fietsers Wim(75 jaar) en zijn zoon Bas, rijst of spaghetti met groente en wat vlees, maar wel kruidig, dus een biertje moest de boel wel een beetje blussen.

• 17 November 2016 - 19:30

Paul:

Mooie foto's en leuk dat jullie een aantal verslagen hebben geplaatst. Veel fietsplezier!

Liefs Paul en Tineke