Jianshui rondrit van 20 km - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Jianshui rondrit van 20 km - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Jianshui rondrit van 20 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

18 November 2016 | China, Kunming

Naar de Twin Dragon Bridge (Jianshui)

Vrijdag 11 november. We worden wakker van gekletter van de regen, nee toch . . . Gelukkig bleef het de rest van de dag droog en werd het weer steeds beter
We hebben vandaag een rustdag, dus dat betekent rustig ontbijten beneden in onze guesthouse met een westers ontbijt. Daarna de fietsen schoonmaken, ze zitten onder de modder van de vorige dag. We krijgen een emmer water en een doekje en al spoedig is al het zand weggespoeld.
Om een uur of elf gaan we de fietstour doen naar de Twin Dragon Bridge, een oude brug met 17 bogen met middenin een oude tolpoort. Daarin zit ook een cel voor boosdoeners die de stad niet in mochten. De grote brug staat midden in een soort vijver, waarin een man die op een binnenband van een auto zit, zijn netten aan uitgooien is. Zijn voeten gebruikt hij om vooruit te komen. We fietsen verder langs een landbouw gebied. Twee vrouwen maken met stempels gaten in plastic, zodat de jonge plantjes in de gaten gezet kunnen worden. Verder over een beton weg achter de hoofdweg langs, waar zeer eenvoudige huizen staan. Bij de een 2 koeien voor de deur, bij de ander een naaimachine in de kamer of een paar vrouwen die een soort van broodje aan het vouwen zijn. Even verder worden die broodjes gebakken en wij moeten ze zeker even proeven. Nou zoveel smaak zit er niet aan.
In de middag gaan we op de culturele toer. We gaan Zhu’s garden bezoeken, een oud Chinees landhuis met tuinen, waar we een goede indruk krijgen hoe vroeger een welgestelde familie heeft geleefd. Prachtig met mooi houtsnijwerk, mooie gekleurde daken en oude tekeningen.
Hierna gaan we naar de tempel van Conficius, een oude Chinese wijsheer. Dit gebouw komt uit de tijd rond 1300, met een grote vijver ervoor, ook weer gebouwd in die oude Chinese stijl. Als we terug lopen zien we een man mooie Chinese karakters met een fijne kwast op een stuk papier schrijven. Hierna dwalen we nog even door deze fantastische stad en zo belanden we op de plaatselijke markt, waar je eenden, kippen, vissen groot en klein, konijnen en zelfs geslachte hond kunt kopen. Naast de gebruikelijke groente, kruiden en kleding. Ook de slagers zijn hier ruimschoots aanwezig met vliegenmepper in de hand.
’s Avonds met zijn vieren weer afgesproken om samen te eten. Dit keer zeer eenvoudig op kleine krukjes buiten op straat.