Jianshui - Nansha (Yuanyang) 80 km - Reisverslag uit Yuanjiang, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Jianshui - Nansha (Yuanyang) 80 km - Reisverslag uit Yuanjiang, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Jianshui - Nansha (Yuanyang) 80 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

18 November 2016 | China, Yuanjiang

Vrijdag 12 november
Om 7.30 uur gaat de wekker, het is mooi weer buiten, hoera!
Vandaag moeten we 80 km fietsen. Volgens ons boekje en prachtige tocht met een niet zo moeilijke klim tot 33 km. We beginnen op ongeveer 1320 meter hoogte en klimmen tot 1950m hoogte, dan afdalen 40 km. naar 235 m. hoogte bij de rode rivier. Ik ben benieuwd?? Na een lekker ontbijt in ons prachtige guesthouse gaan we rond 9 uur van start. We fietsen de stad uit langs een markt waar meteen ook al het verkeer vast zit. Wij kunnen er net door met onze volle fietstassen. Na 5 km gaan we klimmen, zo nu en dan 7% dan weer eens 8%, maar kort 10% en verder onduidelijk hoeveel maar we klimmen, pfff..
Ik vind het zwaar vooral omdat het lang duurt en we hebben ook zeker 10 kg bagage mee te slepen, dat voel je wel!! Dus als wij klimmen moeten we af en toe stoppen omdat ik even op adem moet komen. Onderweg zien we kleine dorpjes, natuur en we zien een vrouw lopen met een stok met 2 manden eraan waarvan in een ’n klein meisje zit en in de ander de groenteoogst van de dag. Na zo’n km. of 20 klimmen zien we een eettentje. We vragen om thee en ja dat hebben ze en omdat we heel vaak de thee gratis krijgen, koop ik nog even een flesje IJsthee die ik in de koeling zie staan. Zo verdienen ze ook iets aan ons. Een vrouw komt nog even met een bakje broodjes (lijkt op bakpau zonder vlees), en biedt ons dit aan, een man komt met een soort van honing om dit in te dopen en zo zitten we heerlijk even uit te rusten. Buiten staan 2 lemen ovens om de eenden in te braden, dat zien we dan ook meteen.Na deze heerlijke stop moeten we weer verder klimmen. Hoera we kunnen dalen. We fietsen door bamboebossen en zijn hoger dan de wolken, dat is wel bijzonder om te zien. Onderweg komen we langs een dorpje waar we noedelsoep bestellen. We zien een vrouw haar was doen en diverse mensen de bamboe bewerken en bij elkaar binden. Uiteindelijk zien we de rode rivier en komen we al lager, we genieten van het uitzicht en niet te vergeten van de afdaling, prachtig!! We zien zelfs al wat rijst terrassen die we morgen gaan bezoeken.
Uiteindelijk zijn we bij de rode rivier en wij niet alleen er lopen nog een heleboel geiten op de weg. Bij ons hotel hebben we geen elektriciteit het hele dorp niet, dus dat is balen!!Geen koffie een lauwe douche en donker. Om 8 uur is er weer stroom, maar dan zitten wij lekker te eten in een eethuisje. We moeten wel heel lang wachten en ondertussen zien wij hoe ze een vis dood maken en kikkers op de grond smijten (ook dood) maar gelukkig eten we dat niet.

• 19 November 2016 - 08:40

Jan Neuvel:

Hallo Marry en Sjaak, fietsen in de bergen tot bijna 2000m hoogte petje af hoor, daar zijn de ardennen en de heuveltjes bij ons maar molshopen bij. En Sjaak gaat het goed met je knie? En Marry gaat het nog goed in die ijle lucht op die hoogte. En dan een maaltijd van kikkers! (die moet je toch nog gaan proeven hoor). We genieten volop van jullie verhalen, ik kijk al weer uit naar de volgende? Veel plezier onderweg, Jan

• 20 November 2016 - 19:59

Cor En Ria:

Eindelijk lezen we jullie verhalen. Wat zijn jullie ver weg. Ongelooflijk, hoe het leven in die landen is. En jullie maar fietsen! Is het erg warm, of valt dat mee.
    En nog klimmen ook! Goed hoor! Liefs Ria en Cor

• 21 November 2016 - 10:35

Marianne:

Dappere Marry, (jij ook hoor Sjaak dat je die klim maakt. Mijn hemel waar haal je het vandaan.
    Wel de moeite waard, zeker als je boven de wolken mag fietsen, dat zijn fantastische ervaringen.
    Met het eten gaat het wel goed, ik lees geen berichten over buikloop of zo. Er komen elke keer 4 of 5 berichten tegelijk binnen. Wel een beetje achter op jullie werkelijke schema, maar dat maakt niet uit. Ik geniet van jullie verhalen. Ook wel leuk dat jullie reisgenoten hebben, kan je 's avonds elkaar de verhalen vertellen, maak je het als het ware nog een keer mee. Liefs, Marianne