Xin Jie - Hekou(China)/Lao Cai (Vietnam). 68 km - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Xin Jie - Hekou(China)/Lao Cai (Vietnam). 68 km - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Xin Jie - Hekou(China)/Lao Cai (Vietnam). 68 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

22 November 2016 | Vietnam, Lào Cai

Na een onrustige nacht, lawaai in ons hotel gaan we om 8.10 uur van start met de fietsroute. Volgens de telefoon app zal het regenen, maar dit valt mee het is bewolkt en al snel zijn wij nat van het zweet door het eerste korte klimmetje. We fietsen weer langs de rode rivier en gaan vandaag China verlaten, wel een beetje jammer maar we zijn dankbaar voor de mooie tijd die we in China hebben gehad. We zien heel heel veel bananen plantages onderweg en ook nog ananas planten. Een paar paarden voor het vervoer van de bananen en zelfs de vrachtwagens met bananendozen die door de mensen, langs de weg gevuld worden en wie weet eet je eerdaags een banaan uit China. Als wij stoppen voor de gebruikelijke theepauze horen wij een gruwelijk harde knal en schrikken ons rot. We weten niet Wat het is maar zien boven de berg een rookpluim. Dan volgen er nog 2 knallen en later zien we militairen staan, dus denken wij dat het een soort oefening was, bizar. We komen bij de grens van Vietnam en moeten met onze fietsen op de roltrap omhoog om ons uit te checken. Dit is een heel gedoe, daarna met de fietsen op de roltrap naar beneden, nog erger en dan over de brug een stukje niemandsland. Dan door de Douane van Vietnam, weer ons paspoort laten zien en hoera we zijn in Vietnam. Sjaak heeft nog heel veel yuan over en wil die wisselen voor dongs. De wisselkoers is redelijk, maar de wisseljongens denken inplaats van 1 miljoen 10 duizend te geven, al die nullen dat zien die buitenlanders mooi niet. Dus je moet goed opletten, blijkt maar weer. Samen met Bas en Wim halen we even een biertje het is snikheet, voordat we ons hotel opzoeken. Onze kamer is prima lekker onder de douche en even de stad verkennen. Het verkeer is sneller en gehaaster dan in China, ook de mensen dus is dit voor ons even wennen maar we zijn in Vietnam!!