Bac Ha 20 km - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Bac Ha 20 km - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Bac Ha 20 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

25 November 2016 | Vietnam, Bắc Hà

Bac Ha (rustdag) rondje van 20 km

Zaterdag 19 november, we zijn weer vroeg wakker door het tijdsverschil met China en het is weer mooi weer. Het is niet voor te stellen dat het in Nederland richting de winter loopt.
We gaan toch maar een stukje fietsen, want de hele dag niets doen houden we niet vol. We zijn net onderweg, als we op de hoek van de straat muziek horen. Een Vietnamees meisje vertelt ons dat de highschool 50 jaar bestaat en dat er muziek en dans komt. Ze nodigt ons uit om te kijken. Natuurlijk gaan we daar op in. We hebben vandaag alle tijd. Het is leuk om naar die mooie kleurrijke dansers te kijken, we bekijken ook nog de klaslokalen. Houten banken voor 2 leerlingen en een bureau op een verhoging. Iets minder modern dan bij ons en alleen theorie lokalen. Als er verschillende toespraken worden gehouden, wordt het tijd om verder te fietsen. We fietsen door wat dorpjes met een smalle brug over het water. Zo komen we ook een ceremonie tegen, omdat er iemand is overleden. De mannen zitten in een halve cirkel en in het midden speelt iemand de fluit terwijl een ander op de trommel slaat. Daarna wordt er rijstwijn gedronken en buffel gegeten. Bij zo’n zelfde ceremonie iets verder op, dragen de mannen witte banden in hun haar en wordt er eten geofferd. Daarna wordt er gegeten en gedronken. Als we verder fietsen genieten we van de mooie vergezichten. Terug in Bac Ha merken we dat het drukker wordt met de toeristen, morgen is de beroemde zondag markt van Bac Ha.
’s Avonds eten we weer samen met Wim en Bas. Zij zijn inmiddels ook in Bac Ha aangekomen. Voor ons hotel vindt er nog een dorpsfeest plaats met zang en dans, leuk voor de toeristen zoals wij.

• 25 November 2016 - 09:49

Jan Neuvel:

Hallo Marry en Sjaak, mooie verhalen hoor , kijk er steeds weer naar uit. En dan een rustdag en toch nog willen fietsen, jullie raken er helemaal aan verslaafd ( lijkt me geen foutieve verslaving hoor! ). En Sjaak, dans jij ook al mee met de plaatselijke danseressen of geeft Marry je geen toestemming?
    Groetjes Jan Neuvel