Pho Rang - Yen Bai 93 km - Reisverslag uit Yên Bái, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Pho Rang - Yen Bai 93 km - Reisverslag uit Yên Bái, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Pho Rang - Yen Bai 93 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

28 November 2016 | Vietnam, Yên Bái

Dinsdag 22 november mooi en warm weer 30 graden ongeveer.
De wekker staat op 7 uur, maar voor 6 uur worden wij al wakker gemaakt door gepraat uit de speakers langs de weg met muziek tussendoor. We zullen de stekker er maar niet uittrekken (grapje). Om half 7 stappen we uit ons bed en om half 8 zijn wij alweer onderweg. Het dorp uit waar al veel verkeer op de weg is, brommers en rond 7 uur zagen wij de eerste kinderen al naar school gaan. De weg gaat omhoog met soms pittige klimmetjes maar ook weer omlaag en dat is natuurlijk heerlijk. Vandaag fietsen we langs heel veel houtbedrijfjes waar de dunne plakken langs de weg liggen te drogen. Soms liggen ze tussen zelf gemaakte schragen maar ook wel eens gewoon langs de kant van de weg. Ook weer rijstvelden en waterbuffels die de restanten opeten . Voor de afwisseling fietsen we ook langs theeplantages. Het is dorstig weer en we drinken veel water ook cola of IJsthee dat kun je hier soms krijgen. Onderweg zien we maïskolven die liggen te drogen, een klein jongetje speelt lekker tussen de maïskolven terwijl zijn moeder het in zakken doet. Tussen de middag hebben we zin in noedelsoep maar we kiezen het verkeerde tentje. Dan vraag ik om Nescafé en het meisje begint meteen te lachen want dit heeft ze wel. Daarna wil ze nog graag een selfie op haar mobiel met ons erbij, dus poseren wij even voor haar. Veel huizen die wij nu zien, zijn op palen gebouwd met een bladerdek van palmbomen dat doet ons denken aan Laos. Ook heb je hier veel kleine slagerijen, een tafel met vlees voor de verkoop op een straathoek of gewoon langs de weg. Zo fietsende voort zien wij het dagelijks leven wat toch wel totaal anders is dan bij ons. Rond 3 uur zijn wij alweer bij ons, dit keer wat luxer hotel waar wij ons zweet kunnen afspoelen. Als wij even naar buiten kijken zien wij inktzwarte rook, bij ons zou de brandweer al uitrukken, maar hier verbranden ze gewoon het plastic afval midden in de stad in een park. Onderweg zien wij ook veel vuurtjes, de mensen verbranden hun afval gewoon langs de weg, wat milieu betreft valt hier nog veel te leren. Na de was even lezen en internetten gaan wij nog even het stadje in om eieren, brood en yoghurt te halen. We kopen bijna eendeneieren maar gelukkig heb ik het op tijd door. Het brood is hier niet echt lekker, een beetje zoet en erg wit maar het is niet anders. De yoghurt is prima. ’ s Avonds nog 1 keer met Bas en Wim eten, want zij blijven hier een paar dagen en wij gaan door. We moeten in de keuken ons eten uitzoeken en maar hopen dat het lekker wordt klaargemaakt. Het meeste smaakt lekker, het biertje smaakt goed en na heerlijk met elkaar gekletst te hebben nemen we afscheid.