Yen Bai - Co Tiet. 75 km - Reisverslag uit Cỏ Tiết, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Yen Bai - Co Tiet. 75 km - Reisverslag uit Cỏ Tiết, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Yen Bai - Co Tiet. 75 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

28 November 2016 | Vietnam, Cỏ Tiết

Woensdag 23 november, weer een stralende mooie dag met een temperatuur van rond de 30 graden. We staan voor 7.00 uur op, dan zijn we voor het te warm wordt op de plaats van bestemming.
Voor we het stadje uit fietsen kopen we eerst een grote fles water en een tros bananen, want eten en drinken moet je altijd bij je hebben. Na een kilometer of tien komen we weer bij de Rode Rivier, die in Vietnam Song Hong wordt genoemd. De rivier is hier niet zo rood meer. We fietsen verder over de dijk met lege rijstvelden langs de weg. Het rijst is al in oktober geoogst. We komen op een stuk weg waaraan gewerkt wordt, de weg lijkt wel een dirty road. Gelukkig is de weg niet zo erg nat, hier en daar wel wat blubberig, zodat onze banden niet te ver wegzakken. Het is vermoeiend om over zo’n weg te fietsen en ook nogal stoffig. Als we ergens koffie gaan drinken, krijgen we van die sterke Vietnamese koffie. Met ijs erbij en flink suiker er in, is het wel te drinken. We fietsen langs heel veel steenfabrieken, maar een is er speciaal, daar werken mensen met gestreepte pakken (gevangenen) aan. De bewaking loopt er ook bij met geweer in de hand. Hier mogen we geen foto’s maken, anders wordt onze camera afgepakt. Dat zou zonde zijn, want we willen nog heel wat mooie plaatjes schieten. We zien ook heel veel begraafplaatsen langs de dijk met gedenkstenen er op, zomaar tussen de rijstvelden.
Nadat we ons in het hotel hebben opgefrist, wandelen we door dit dorpje waar weinig te beleven valt. Een plaatselijke markt met groente, vlees en verse vissen in een bak met water. Zo komen we ook bij de toc (kapper), die mijn haren lekker kort scheert. Daarvoor moet ik wel 20.000 dong betalen. Zoek maar eens op hoeveel dat wel is. We willen voor morgen yoghurt kopen, maar zien in geen enkele winkel een koelkast staan. Als we het vragen met onze vertaal app, dan komen we er achter dat de winkelier het in zijn privé koelkast bewaart. En vanavond in de plaatselijke restaurant “dineren”.

• 02 December 2016 - 23:48

Lydeke:

Geweldig al jullie dag verslagen, ik geniet er erg van!
    Wat je voor de kapper moet betalen...het lijkt heel wat maar...ik zal het niet verklappen...
    Morgen ga ik weer verder lezen.
    Nog heel veel fiets plezier en mooi dingen beleven.
    Groetjes uit Grootebroek.

• 09 Mei 2019 - 08:08

Christine Rigouts:

Ik heb uw reisverhaal met veel plezier gelezen. We plannen in januari 2020 ook een fietsreis van Kunming naar Bangkok. Graag hadden we een kopie van jullie roadboek van Awol overgekocht. Kan dit?