Co Tiet - Hanoi 80 km - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Co Tiet - Hanoi 80 km - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Co Tiet - Hanoi 80 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

28 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Donderdag 24 november eerst miezerig, daarna droog en bewolkt.
Vanmorgen werden we al vroeg wakker van de toeterende auto’s. In Vietnam toeteren ze als waarschuwing, van pas op ik kom eraan. Na 1 keer weet ik het wel, maar schijnbaar hebben de Vietnamezen niet genoeg hieraan of ze vinden het gewoon leuk om te doen!! We moeten 80 km fietsen naar Hanoi en dan hebben we een paar rustdagen en gaan we ook nog naar Halong Bay. We trekken onze dunne regenjassen aan want het miezert een beetje. Zelf vind ik dat niet zo erg, want na die hitte van gister is dit wel lekker fris. Wat een drukte op de weg, wat een getoeter, inhalen en dan is de weg ook nog eens voor 1 baan afgesloten. Gelukkig niet de hele weg, maar af en toe stukken en dan is het wel krap met al die auto’s, bussen, vrachtauto’s, brommers en een paar fietsers (wij), die dan maar aan de kant moeten voor al die andere weggebruikers. Gelukkig gaat het allemaal goed met ons, vinden wij vooral als we verderop een geschaarde vrachtauto zien en de weg weer voor een deel geblokkeerd is. Na 21 km gaan wij een over een dijk fietsen, heerlijk wat een rust!! We fietsen langs veel kleine tempeltjes en ook nog langs een oude tempel uit 1160, maar die vonden wij niet zo bijzonder (te oud denk ik). Veel Vietnamezen in deze omgeving hebben een stukje grond waar ze groente op verbouwen, ik denk ook voor de verkoop. Je ziet ze dan ook rijden met van alles op hun fiets of brommer, ook zie je ze hard aan het werk op hun akkertje, het ziet er allemaal verzorgd uit. Bij de koffiestop wil een jong meisje van alles van ons weten, haar moeder fluistert haar de vragen in, in het Vietnamees. We zien heel veel scholen en rond 12 uur loopt er een grote school leeg. Er staan een aantal bussen te wachten voor de leerlingen die verder wonen, er lopen en fietsen veel leerlingen naar huis. Ze vragen ons “ where doe you come from” en “ wat is your name” en dat is het. Een jongetje vraagt of we naar zijn huis willen komen, maar we fietsen door. Over de dijk over beton en gelukkig ook asfalt, dat fietst toch het lekkerst. Dichtbij Hanoi wordt het heel erg druk met brommers, auto’s en al de karretjes van de verkopers. Met oversteken moet je gewoon doorfietsen en alles rijdt zo’n beetje om je heen. We fietsen nog langs het mausoleum van Ho Chi Minh en het Vietnamees parlement gebouw, ook het standbeeld van Lenin komen we tegen. In ons hotel worden we vriendelijk ontvangen door een meisje die goed Engels spreekt, dat gebeurt hier niet vaak. We gaan even Hanoi inwandelen, wat een drukte maar wel gezellig en we komen zowaar weer heel veel westerlingen tegen, we vallen niet meer op.

• 28 November 2016 - 18:53

Henny En Jan De Groot:

Goh alweer een hoofdstad op jullie lijst.
    mooi wat jullie zien onderweg.

• 28 November 2016 - 20:06

Marianne:

Leuk die schoolkinderen, Ik ben dol op de uniformen van de kinderen. Elke school zijn eigen kleding. Dat zouden ze hier in Europa ook moeten invoeren en weer een beetje discipline...... ja ik weet het ik word oud:)

• 29 November 2016 - 08:44

JanNeuvel:

Hallo Marry en Sjaak, mooi om te lezen hoe jullie op jullie" kleine " fietsjes door die grote wereldstad fietsen en zomaar overal langs kunnen rijden echt gaaf. En dan die mooie verhalen, kunnen wij ook lekker een beetje meegenieten? Groetjes Jan