Na Hin - Vieng Kham 42 km - Reisverslag uit Houayhôk, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Na Hin - Vieng Kham 42 km - Reisverslag uit Houayhôk, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Na Hin - Vieng Kham 42 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

09 December 2016 | Laos, Houayhôk

Vrijdag 9 december, een stralende heldere dag, ruim 25 graden en een lekker windje erbij.
We hebben vandaag een relatief korte etappe. We doen dus rustig aan en ontbijten in de guesthouse, brood met jam en ei en een kop thee erbij. We raken nog even in gesprek met de eigenaresse en die vertelt dat het hier relatief koud is voor de tijd van het jaar. Er is veel koude wind geweest en de planten gaan zelfs dood. Gisteravond was het ook best wel fris.
Na 5 kilometer beginnen we meteen met een zeer zware klim met een stijgingspercentage tot wel 16% in de bochten en dit 4 kilometer lang. We kunnen ons ook tegen betaling omhoog laten brengen, maar dat is alleen maar voor watjes. Met een paar keer een extra rustpauze inlassen komen we toch op eigen kracht boven. Echte Hauwertse bikkels !! Onderweg komen we een stel uit Frankrijk tegen, die gestart zijn in Parijs en op weg zijn naar Hanoi, het meisje komt oorspronkelijk uit Vietnam. Ze willen in Hanoi kijken of ze daar kunnen blijven wonen bij familie en de kost verdienen in de toerisme. We wensen ze veel succes en gaan weer verder. We fietsen door een bebost gebied en zien heel veel grote vlinders.
Boven is er een uitzichtpunt met een weids uitzicht over het karstgebergte. Hierna volgt een lange afdaling en als er een bus aan komt, stoppen we even om de bus alle ruimte te geven.
Ze scheuren meestal flink door, dus dan is het oppassen geblazen. Dit geldt ook voor de containervrachtwagens. We stoppen voor een blikje koude koffie en Marry praat met een meisje van 3 jaar over haar mooie ketting, haar armbandjes en haar leuke staartjes in haar haar. Met gebaren en gewoon Nederlands praten kom je hier ook best ver. Na nog een paar stevige klimmetjes komen we al om half een in dit guesthouse aan.