Dagje Savannakhet 26 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Dagje Savannakhet 26 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Dagje Savannakhet 26 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

13 December 2016 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Dinsdag 13 december,een mooie stralende dag met een heerlijk zomers temperatuurtje.
Vandaag hebben we een vrije dag gepland, na de zware dag van gisteren. Dus rustig uitslapen en daarna een ontbijt bestellen bij de guesthouse. We gaan eerst een paar tempels bekijken. De eerste tempel is erg mooi aan de buitenkant, maar van binnen valt het tegen. Ze zijn ze druk aan het werk en in de tempel ligt van alles opgeslagen. Dan gaan we naar het busstation, even kijken, want we zijn daar 6 jaar geleden ook geweest. Het busstation ziet er hetzelfde uit, dus erg herkenbaar. Dan fietsen we nog wat rond opzoek naar de markt. Dit is een kleine versmarkt. We zijn daar snel klaar. Tussendoor ga ik nog even naar de kapper mijn haar nog korter laten knippen en dat kost deze keer 10.000 kip. We bezoeken nog een tempel, maar daar zijn ze ook al druk bezig. Ik kijk op de gps voor een andere, maar niet zo’n moeilijke route. Op ongeveer 8 kilometer naar het oosten ligt een meer, het Bungva Lake, dus daar fietsen we op af. De weg zit weer vol met gaten, dat betekent goed opletten. Bij het meer liggen allemaal rijstvelden, waarvan sommigen al onder water staan. De nieuwe rijstplantjes komen ook al boven water, bijna klaar om uitgezet te worden. Je hebt er een mooie picknick plek met huisjes op palen. Zo kun je dan heerlijk uit de zon zitten en met een fris windje erbij is het hier prima vertoeven. We drinken een blikje koude koffie en genieten van het uitzicht en de rust. Als we terug bij ons guesthouse komen is die netjes opgeruimd en hebben we schone handdoeken. Dat is wel eens minder.
Later lopen we nog een rondje door het stadje, waar je nog herinneringen uit de Franse tijd ziet. Bij een schooltje hebben de marktkooplui het druk met het verkopen van zoete snoepwaren en drankjes en speelgoed. Je kunt zelfs lootjes kopen voor het rad van avontuur. Daarna wandelen we door naar de rivier de Mekong. Hier komt net de vrachtboot uit Thailand aan. De dragers halen de dozen van de boot en tillen deze schuin omhoog de kade op. Een drager heeft zelfs een wasmachine op zijn rug. Dat zie ik mijn buurman nog niet doen. We mogen geen foto maken van de douane, we kijken nog even en wandelen daarna weer terug naar ons guesthouse. Hier komt net een fietser aan, ook uit Nederland die van Hanoi naar Siem Riep (Cambodja) fietst.