Savannakhet - Paxon 96 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Savannakhet - Paxon 96 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Savannakhet - Paxon 96 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

14 December 2016 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Woensdag 14 december. Bewolkt warm en regen.
Na een wat onrustige nacht met veel lawaai getrommel ( wat is er aan de hand??) worden wij toch weer voor de wekker wakker. We weten niet of het een speciale volle maan nacht was of dat er iemand was overleden. Ik was wel erg nieuwsgierig, maar te lui om mijn warme bedje uit te gaan. Vlak bij ons guesthouse is een tempel en toen wij er voorbij fietsten zag ik veel brommers en hoorde het gezang van de monniken. We fietsen rustig verder. Het is warm, bewolkt maar nog steeds droog. We zien een prachtig tempelcomplex, maar helaas hier zijn ze aan het werk. De volgende tempel is ook prachtig maar hier zijn allemaal mensen om afscheid te nemen van hun dode en horen wij de monniken hun gebeden opzeggen. Even kijken en doorfietsen, jammer voor mij, Sjaak vindt het prima. Alweer een spannende brug, ze zijn hier bezig om veel bruggen te vernieuwen, dus zijn er hier en daar bergen zand en grind waar je overheen moet en af en toe planken met gaten, dan loop ik liever. Wij zien trouwens geen mensen aan het werk bij de bruggen, misschien wel een bouwstop zoals de Westfrisia weg. Wel zien wij af en toe politie controles onderweg die zo nu en dan een brommer aanhouden, het is bijna Kerst, even wat bij beunen denken wij. Gelukkig zwaaien ze naar ons en kunnen wij altijd doorfietsen. De dirty road nemen wij vandaag niet en maken een omweg van 8 km. Beter dan zand, grind en een wasbordenweg zoals in de omschrijving staat. Vandaag fietsen we langs een paar houtskoolovens, hier maken de mensen van hout houtskool. Ha weer een tempel en natuurlijk wil ik even kijken. Allemaal vlaggen en een grote poster van een monnik zie ik buiten. Binnen zie ik een mooie kist daar ligt hij in denk ik. Wel bijzonder om dit te zien. Ik vertel het tegen Sjaak die bij de poort even op me wacht. Als we verder fietsen komen we een Duitse jongen tegen, die de tegenovergestelde richting in fietst. Hij maakt een tocht van Hanoi naar Singapore, zo’n 10.000 km pfff. We wensen hem een mooie reis en fietsen weer verder tegen de wind in, wel lekker fris maar wel pittig en dan begint het te miezeren. Na de miezer komt de regen en zoeken wij een plek om te schuilen en meteen wat te eten. We genieten van een bord heerlijke nasi en als we klaar zijn is het droog, hoera nog even en we zijn er. We willen in het guest house na het stadje Pakxon slapen, maar als we eraan komen en ontdekken dat er geen wifi is besluiten we om toch terug te fietsen. We vinden het een beetje een vaag adres dus 10 km terug, best balen als je er al 85 op hebt zitten. Doorzetten, zweten en niet zeuren!! Gelukkig dit is beter een lief meisje helpt ons, een mooie kamer wifi en nu nog een biertje. Hiervoor pakken we na onze douche de fiets en genieten bij een restaurantje waar we vanavond gaan eten.

• 14 December 2016 - 14:49

Henny En Jan :

Gelukkig dat jullie WiFi gevonden hebben. Voor ons en voor jullie. Weten wij hoe het met jullie gaat.

• 14 December 2016 - 22:30

Ron En Emmy:

Zo, na 1,5 week weer al jullie mooie verhalen en belevenissen gelezen. Wat een hard werken(fietsen) maar vooral genieten! Veel plezier.