Tad Lo - Pakse 91 km - Reisverslag uit Tad Lo, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Tad Lo - Pakse 91 km - Reisverslag uit Tad Lo, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Tad Lo - Pakse 91 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

18 December 2016 | Laos, Tad Lo

Zondag 18 december mooi warm zonnig weer
Ik heb heerlijk geslapen in ons sfeervolle Guesthouse . Een prachtig maar local hutje met uitzicht op de waterval, de buffels, varkens en de vrouwen die hun was doen of zichzelf wassen in de rivier. Een prachtlocatie wij hebben ervan genoten. Na de rustdag van gister,
(weinig km. gefietst ) zijn we weer helemaal uitgerust om naar Pakse te fietsen. Bas van onze China reis en Henk die we in Savanekhet hebben ontmoet, zijn hier ook. Als wij aan het ontbijten zijn, zijn zij al klaar om te fietsen. Wij doen nog even rustig aan en starten toch alweer om 7.30 uur. Als we bij de brug komen zien we de twee mannen al staan. Henk besluit om de zware klimroute te nemen en Bas vindt dat te zwaar, wij ook. we hebben al genoeg zware etappes gehad. Evengoed moeten wij de eerste 8 km klimmen en daarna wordt het heuvelachtig, zwaar genoeg volgens ons. Als wij aan onze eerste koffiestop toe zijn zien we Bas aan komen fietsen. Gezellig drinken we samen koffie en besluiten om deze dag samen te fietsen en dit gaat prima. Het is een mooie omgeving met veel houten hutjes, meloenen, cocusnoten, suikerriet, bananen, papaja’s je komt het allemaal tegen in de kleine verkoopstalletjes langs de weg. We zoeken de koffieplantages, volgens het boekje moeten die hier zijn. En ja we vinden bloeiende koffieplanten met hier en daar al een paar vruchten. Ook weer veel kinderen die ons toe roepen, dat blijft leuk vooral de allerkleinste. Na 50 km komen we bij een waterval en hier gaan we even naar toe. De Thad Souam Waterval, het water klettert omlaag en er is een spannend bamboe bruggetje om overheen te lopen. De weg naar de waterval is ook erg mooi met palmbomen aan weerskanten, de moeite waard dus. We klimmen weer terug naar onze route en dan ziet Sjaak meloen, dus stoppen. Jammer, het zijn cocusnoten, Bas en ik laten er een klaar maken, de schil er deels af, een gaatje erin en het sap spuit eruit. Het meisje heeft het er maar druk mee en ze doet er een rietje in zodat wij heerlijk kunnen genieten van de sap. Sjaak geniet van zijn cola. De kinderen staan te kijken hoe wij dit drinken en de kleinste is eerst heel verlegen, maar later zwaait ze mij een kushandje toe, schattig. Nu nog even klimmen en dan de laatste 20 km afdalen pff wat is het heet. Als wij in ons hotel zijn ben ik blij als ik onder de douche sta, heerlijk. Het biertje van de dag en dan heerlijk eten. Ondertussen horen wij ook dat Henk de zware etappe heeft volbracht maar die ligt volgens mij nu heerlijk te slapen ..

• 20 December 2016 - 16:26

Henny En Jan De Groot:

prachtig die watervallen en gezellig dat jullie die Nederlanders weer tegenkomen.