Pakse - Champasak 56 km - Reisverslag uit Champasak, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Pakse - Champasak 56 km - Reisverslag uit Champasak, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Pakse - Champasak 56 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

19 December 2016 | Laos, Champasak

Maandag 19 december, weer een prachtige zomerse dag met temperaturen boven de 30 graden. Vanmorgen ontbijten we samen met Bas aan de overkant van onze guesthouse. Bas blijft hier een dag langer en wij gaan vandaag verder. We moeten eerst het drukke Pakse verlaten, de brug over de Mekong over en daarna verder naar het zuiden afzakken. De Mekong rivier is hier een hele brede rivier, daarna komen we op een nieuwe geasfalteerde weg. Hoog op de heuvel kijkt een grote goudkleurige Boedha over ons heen. Even verder is een nieuwe tolpoort gebouwd voor het traject richting de grens met Thailand. Dat zijn we hier niet gewend dat er ook al tolwegen zijn. Wij kunnen er gewoon langs rijden. Voorbij de afslag zien we een katholieke begraafplaats, zoiets zie je hier niet zo veel, de meeste mensen zijn hier boedistisch. We fietsen over een licht glooiende en brede weg, die ook nog eens vrij rustig is. We kunnen hier lekker ontspannen fietsen. Voor 11 uur melden we ons al bij dit guesthouse. Gelukkig er is plaats genoeg en het ligt mooi aan de de Mekong. We laden onze tassen af, drinken nog wat en pakken de fietsen weer op om naar Wat Phou te rijden. Dit zijn ruïnes van oude Kmer tempels al meer dan duizend jaren oud. Ze zijn bezig om de oude tempels weer te reconstrueren met de oude materialen die er nog liggen. Er is ook een oude stenen trap die een heel stuk omhoog loopt, zodat we een mooi uitzicht hebben over het hele complex en de omgeving. Na ons bezoek gaan we weer terug naar de guesthouse en kopen onderweg nog een heerlijke watermeloen. Als we even relexen komen er nog twee Belgen aan op de fiets. Zij zijn gestart in Cambodja (Phnom Phen) en maken een zelfbedachte tocht van 14 dagen via Laos en Thailand. We spreken ze op het terras aan de Mekong rivier onder het genot van een heerlijk biertje. Vanavond kunnen we hier ook gezellig eten op deze prachtige plek.