Pakse - Khong Chiam 70 km - Reisverslag uit Khong Chiam, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Pakse - Khong Chiam 70 km - Reisverslag uit Khong Chiam, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Pakse - Khong Chiam 70 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

21 December 2016 | Thailand, Khong Chiam

Woensdag 21 december, de winter is begonnen. Nou wij merken daar weinig van, de temperaturen zijn zo hoog, dat we besluiten om vroeg op te staan. Het zal vandaag 33 graden worden. Dus staan we om 7.00 uur al op de fiets, zodat het dan nog fris is. Eerst nog even een yoghurtje kopen in de buurtsuper en dan gaan we weer over de Mekongbrug Pakse verlaten. We fietsen over een 4-baans weg, die na 5 km rustiger wordt. Dat merken de beesten ook. Vlak voor ons steken er koeien, waterbuffels, geiten en zelfs een varken de weg over. Zie je dat al gebeuren op de snelweg tussen Hoorn en de afsluitdijk. Hier kijkt niemand daar van op. Bij de grens van Laos en Thailand is het een drukte van belang. Allerlei marktkraampjes proberen je laatste laotiaanse kip (de munt) af te troggelen. Wij kopen er nog wat fruit voor, druiven en mandarijnen. Bij de bank kan ik gelukkig mijn laatste kippen omruilen voor Thaise baths. Daar heb ik dus geen omkijken meer naar. Bij de grens is iedereen vriendelijk en na de gebruikelijke stempels en de binnenkomstformulier te hebben ingevuld zijn we dan in Thailand. De douanemedewerker heet ons welkom in Thailand. We moeten nu meteen links rijden, dat is wel even wennen en het zal steeds een probleem blijven, weten we al van een vorige reis. Nadat we de grens gepasseerd zijn, wordt het steeds heter en we stampen flink door om zo snel mogelijk bij ons verblijf aan te komen. Het is een vriendelijk dorp met diverse resorts en guesthouses. Het ligt aan de monding van de rivier de Mun, die hier in de Mekong samenvloeit. We moeten het verschil van kleur van de beide rivieren zien. De Mekong heeft rood/grijs water en de Mun helder blauw water. Maar als wij kijken zien we het verschil niet. We komen rond 13.00 uur op onze slaapgelegenheid. Een bungalowparkje in een groene omgeving. Lekker rustig en genoeg ruimte in en om het huisje. Later komt er een Belgisch stel op de tandem aan lopen. Zij overnachten hier ook en gaan later door naar Laos. ’s Middags hebben we snel een biertje gepakt om de warmte weg te spoelen. Later als her wat koeler begint te worden lopen we het dorpje nog even door op zoek naar een eetgelegenheid.

• 23 December 2016 - 15:23

Henny En Jan:

Alweer een land achter de rug. Jullie hebben er behoorlijk de gang in met dit mooie weer.