Khun Han - Sangkha 85 km - Reisverslag uit Sangkha, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Khun Han - Sangkha 85 km - Reisverslag uit Sangkha, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Khun Han - Sangkha 85 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

26 December 2016 | Thailand, Sangkha

Maandag 26 december warm 31 graden en voelt als 36 (info telefoon)
2de Kerstdag we staan weer vroeg op en het is al prachtig weer. Gelukkig nog niet zo heet als het later zal worden. Als eerste gaan we naar de Wat Pa Maha Chedi Keaw (de biertempel) Deze tempel is van groene en bruine bierflesjes gemaakt en zelfs de wc’s zijn voorzien van bierflesjes. We slaan keurig rechtsaf waar volgens ons de tempel moet zijn, helaas een weggetje te ver, maar uiteindelijk vinden we het toch. Het ziet er leuk uit, het is stil op een blaffende hond na en als we wegfietsen komen 2 monniken aanlopen, net terug van het eten ophalen, denk ik. Na een km of 20 zijn we aan onze eerste koffie toe en hoera we kunnen hete Nescafé koffie krijgen met chocola, het is tenslotte kerst!! De vrouwen van het winkeltje hebben lol om met Sjaak. Het enige woord wat ze kunnen zeggen is oké en bay bay. Gisteren hadden we wel een kerstgevoel, omdat ons restaurant van het slaapverblijf in Kerstsfeer was. Vandaag merken wij er niets van, het is gewoon maandag hier. We komen veel schoolkinderen tegen in bussen, auto’s en op brommertjes, het is even druk op de weg. Na 44 km krijgen we gravel, onverharde weg met kuilen. Gelukkig niet te lang, want ondertussen wordt het buiten al heter. We zien de eerste rijstplanten opkomen en ruiken de rubberoogst, wat kunnen die bollen stinken. Veel cassave planten, wat bananen en palmbomen. Ook veel stalletjes met watermeloenen mmm lekker. We kopen een meloen en vragen of ze de helft willen snijden om meteen op te eten, de andere helft nemen we mee. Uiteindelijk na gebarentaal van mij, heeft ze door wat ik wil en wij genieten van de meloen, heerlijk. De laatste 20 km vinden we zwaar, het is heet, we zijn moe, maar uiteindelijk komen we bij ons guesthouse aan. We nemen de grootste kamer, douchen ons en zetten de airco aan, wat een opfrisser is dit. Heerlijk lezen en later de stad in. Natuurlijk is er ook hier weer markt. Je kunt insecten kopen, vlees en heel veel groente. Ook kleding, potten, mandjes van alles dus. Wij nemen een fruitshake en gaan mooi ergens zitten om alles te bekijken. Op de binnenmarkt zien we een man languit op de traptrede slapen, zijn koopwaar naast hem op de grond. Een open bus vol schoolkinderen. Iemand gaat een supermarkt in en legt haar eerder gekochte spullen gewoon op een stoel voor de winkel. Brommertjes met 3 of 4 schoolkinderen erop, we kijken en genieten ondertussen van ons koude fruitdrankje. In de avond gaan we bij de markt eten; een mix van noedels, ei en groente heerlijk.

• 30 December 2016 - 19:53

Henny En Jan De Groot:

Geweldig, de bierflessentempel. Wordt er toch nog wat goeds met de overgebleven flessen gedaan. Dit is zeker om jullie kerstgevoel vast te houden. Prettige kerstdagen nogmaals