Phanom Sarakham - Chachoengsao 63 km - Reisverslag uit Chachoengsao, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Phanom Sarakham - Chachoengsao 63 km - Reisverslag uit Chachoengsao, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Phanom Sarakham - Chachoengsao 63 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

01 Januari 2017 | Thailand, Chachoengsao

Zondag 1 januari 30 graden met af en toe wolken

Allereerst gelukkig nieuwjaar voor iedereen!!!!
Nieuwjaarsdag is voor ons een speciale dag hier. Normaal gesproken slapen we lekker uit na een lange nacht. Hier was gister een avond markt tot 20.00 uur en daarna was het stil. Op de markt nog wel oliebollen gegeten, kleine, grote en groene platte, erg lekker en toch nog een beetje oudejaarsgevoel. Voor 12 uur in de nacht de wekker gezet, een paar knallen gehoord, elkaar een mooi nieuwjaar gewenst en hup weer slapen. Vroeg op voor onze laatste AWOl etappe, want we gaan morgen naar de kust voor 4 nachten en volgen dan onze eigen route. Dus zon, zee en rust voordat we terugvliegen over een dag of 8. Als wij dit stadje uitfietsen is het druk met overal tafeltjes met pakketjes met spulletjes aan een kant van de weg. Het lijken wel cadeautjes voor te offeren of weg te geven voor het nieuwe jaar. Ook horen wij muziek, maar niet van de monniken, vrolijke.... misschien wel speciaal nieuwjaarsmuziek? We stoppen even om wat foto’s te maken. We fietsen nu langs rijstvelden waar het mooie groene rijst al goed boven komt. Soms zien we vogelverschrikkers of zilverpapier om de vogels weg te jagen, maar de zilverreigers vermaken zich prima tussen de natte rijstvelden. We fietsen langs een floating market. Een grote drijvende steiger met kleine bootjes eraan vast waar de mensen hun spullen, vooral eten op verkopen. Veel vis natuurlijk, wij houden het nog even bij koffie. Als we doorfietsen komen we langs veel visvijvers waar de vis in gekweekt wordt. Ook kleine smalle plantages van bananenplanten en palmbomen, een prachtige route en we missen de rubber en cassave niet. Na 18 km komen we bij een groot tempelcomplex. Het bijzondere hiervan is dat er heel veel vleermuizen(vliegende honden) in de bomen zijn. Sommigen hebben een spanwijdte van meer dan 1 meter. Als wij daar fietsen horen we ze al piepen en zitten, de bomen vol met de vleermuizen. Soms vliegt er een van zijn tak en dat is een fascinerend gezicht. Thuis zie ik ze alleen bij avondschemering en veel kleiner. We fietsen verder langs een klein Chinees tempeltje, er is hier ook een Chinese wijk. Opeens wordt het heel druk op de weg. Alle auto’s die we eerst niet zagen, gaan dezelfde kant op als onze route. Als wij na 33 km bij alweer een tempel komen ; “de Wat Samanrattanaram”, gewijd aan de Hindu god Ganesh, zien we dat ook al die auto’s daarheen gaan . Er is een grote markt bij de tempel en alle Hindu gelovigen komen hier naar toe om de goden te vereren. De afbeeldingen of beelden worden omarmd, gestreeld, behangen met bloemenkransen of er wordt geld gegeven. Wij zijn aangekomen op een speciaal nieuwjaarsfeest voor de Hindu gemeenschap. De tempel is bekend om zijn grote roze olifant die we op de afbeeldingen van de posters zien staan. Er zijn prachtige beelden en het lijkt vandaag wel een pretpark. De mensen staan in de rij om de beelden te omarmen of te vereren. Ook zijn er natuurlijk veel eetstalletjes en genieten wij van een bakje patat. Het is weer tijd om verder te gaan, met de fietsen door de drukte gaat net en wij zijn weer blij als wij dat achter ons kunnen laten. We fietsen nog even naar een groot Chinees tempelcomplex met een supergrote gouden Boeddha en het is hier heel erg rustig. En dan zijn we er bijna, denken we. Het is erg warm en heel erg druk, zodat wij ons tussen de bijna stilstaande auto’s wurmen ,pff wat een hitte. We rijden verkeerd, vragen de weg en steken tot 3x toe een vreselijk drukke 4 baans weg over. Tot Sjaak op het slimme idee komt om de naam van het hotel in zijn Maps.Me, te zoeken. Hoera we weten waar we naartoe moeten, weer in de hete file, maar het resultaat mag er zijn. We zitten in een prachtige bungalow en ondanks dat we 10 km omgereden hebben en het snikheet hebben zijn we blij met de heerlijke douche, rust en ruimte om ons heen .

• 03 Januari 2017 - 16:51

Marianne:

Voor jullie ook een heel bijzonder, gelukkig en liefdevol jaar.

• 03 Januari 2017 - 18:13

Henny En Jan De Groot:

De allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar en geniet van de warmte daar. Hier is het koud en waterig.

• 03 Januari 2017 - 23:24

Lydeke:

Voor jullie ook een heel gelukkig en liefdevol 2017
    En geniet nog van al het mooie dat jullie daar te zien krijgen!