Vieng Kham - Thakhek 103 km - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Vieng Kham - Thakhek 103 km - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Vieng Kham - Thakhek 103 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

10 December 2016 | Laos, Thakhèk

Zaterdag 10 december zonnig weer
We zijn alweer op tijd wakker van het geluid van luidsprekers langs de weg. Dit al voor 6 uur. We proberen nog even te slapen maar als er dan ook muziek bij komt zijn we wakker genoeg om uit bed te gaan. Gelukkig hebben we gisteravond in een eettentje yoghurt gevonden en gaan we hier ontbijten. De Laotianen zitten al aan de noedelsoep of de rijst, wij vallen uit de toon met onze bakjes yoghurt maar het smaakt goed. De tocht die we vandaag gaan doen splitsen we op. We denken dat de 103 km te veel is en willen halverwege gaan stoppen dat moet een leuk dorp zijn. Het fietsen gaat prima het is een heuvelachtige maar ook saaie weg en gemakkelijk te fietsen. We drinken koffie bij kleine hutjes en om ruim 11 uur hebben we het dorpje al bereikt. Toch maar doorfietsen, want zo supermooi is dit plaatsje ook niet. De weg blijft saai, maar gelukkig komen we wat kleine dorpjes tegen waar de kinderen ons goeiedag toe schreeuwen, dat geeft ons positieve energie. We krijgen trek in noedelsoep en vragen bij een hutje waar ze ook het een en ander verkopen, of ze dat voor ons kunnen maken. Bij de 2de lukt het ons. Het meisje praat geen Engels maar een kennis wordt gebeld en die vraagt wat we willen. Hij geeft dit weer door en ze pakt instantnoedels gooit er wat groente en vlees bij en klaar is de soep. Op een vuurpot maakt ze de soep voor ons. Een man komt even praten en wil weten of wij kinderen hebben, dus laat ik als trotse moeder een paar foto’s zien. Lekker pittig is de soep, het smaakt ons goed. Het meisje wil nog even met ons op de foto en maakt een foto van ons als wij aan het eten zijn, wij vinden het prima. Na deze gezellige lunchpauze fietsen we verder, het is warm maar gelukkig staat er ook wat wind. De auto’s rijden erg hard en er zijn ook veel Vietnamese vrachtauto’s op de weg dus is het goed uitkijken. Tussendoor hebben we nog een paar cola stops en zien we veel rubberplantages en een oude muur, waar die voor diende is niet bekend. Om 15.00 uur zijn we in ons hotel, een wat koloniaal gebouw, maar wel een beetje vergane glorie. Volgens het boekje hebben we internet, maar dat werkt hier niet, jammer. Misschien morgen nog maar eens vragen. Nog even Thakhek in. Een leuk stadje aan de Mekong en als wij hier met de fiets aankomen steken een paar backpackers hun duimen omhoog en gaan wij alweer op de foto. We drinken een biertje aan de Mekong en gaan nog even wandelen. Er zijn hier veel toeristen ( backpackers ) de sfeer is gezellig we eten fried rijst en bekijken de zonsondergang. Straks nog even van de avondsfeer genieten en morgen gaan we hier in de buurt een fietstochtje maken.

• 12 December 2016 - 23:51

Klazien Groot:

Jeetje wat een kilometervreters zijn jullie! Houden jullie nog wel wat kilootjes over??