Kunming - Chengjian - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Kunming - Chengjian - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Kunming - Chengjian

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 November 2016 | China, Kunming

Kunming – Chengjian 85 km

Maandag 7 november .
Vandaag gaan we het hotel verlaten en dus ook Kunming. De stad even verlaten gaat niet zo snel als je denkt. Kunming is een enorme stad, met in het centrum heel veel verkeer. Wat een uitkomst die elektrische scooters. Geen lawaai om je heen. Ze passeren je links en rechts als je er geen erg in hebt.
Na 10 kilometer komen we weer bij het meer waar we gisteren ook gefietst hebben. Een stukje verder is er een prachtig fietspad langs het meer. Hier kun je je laten aankleden als een deftige Chinese dame en dan op de foto gaan, lekker toeristisch. Het fietspad stopt ermee, er wordt aan gewerkt. Nou hier wordt heel veel gewerkt. Grote flatgebouwen verschijnen, over vele kilometers en daartussen lopen 4 baans wegen, waar nu nog haast geen auto rijdt, de Bijlmer is hier niets bij. Na een paar uur fietsen begin je wel trek in koffie te krijgen, dus op zoek naar een koffietentje. In een wat oudere wijk zien we een paar eettentjes. Deze mensen verstaan geen woord Engels, dus de vertaal app op de telefoon doet wonderen. Eerst vragen we naar koffie, dat kennen ze hier niet denk ik, maar wel thee. Dan maar vragen naar heet water, want we hebben oploskoffie meegenomen. Twee glazen heet water worden voor ons neergezet. Toevallig komt er net een visser aan met verse vis, dat in het aquarium wordt gegooid. Voor de foto doet hij het nog even netjes over.
Na weer een paar uur fietsen beginnen onze magen wat te knorren en willen er wel eens wat eten, maar in die grote nieuwbouw wijk is op dit moment weinig te vinden. Dan maar bij een tempel rustig een broodje eten. Bij deze tempel wonen 3 oude mensen en ze zien dat wij wat willen eten. Ze beginnen een heel verhaal tegen ons af te steken. Nu is ons Chinees nog steeds niet beter geworden van een paar dagen China, maar we begrijpen er uit dat ze wat voor ons willen klaarmaken. Wij natuurlijk mee lopen. Er verschijnt wat rijst op tafel en wat onduidelijk vlees. Nu weet je dat je in het buitenland op moet passen met vreemd eten, anders word je vaste bezoeker van de wc. Dus we eten netjes wat rijst en zeggen dat we vol zitten, de oude mensjes bedanken we netjes en we fietsen weer verder.
We kijken onze ogen uit zoveel hier gebouwd wordt. Heel veel grote gebouwen, flats, tolwegen, fly overs, monorails, etc. En ook hoe netjes de straten zijn, zelfs de prullenbakken worden schoon gemaakt.
Na 50 kilometer krijgen we een aardige klim voor onze kiezen met een weg uit betere tijden. Dus stof happen en flink op de pedalen stampen en regelmatig even bij komen. Toch maar even eten bij een stalletje langs de weg. Gewoon alles in een bakje stoppen wat je wilt laten wokken, een paar eitjes er door heen en lekker smullen. Je kunt er ook nog wat rijst bij pakken. De afdaling gaat als een speer en zo komen we snel in de plaats van bestemming aan. Ook weer een hele grote plaats waar weer van alles gebouwd wordt, met brede wegen en ruime fietspaden. Deze plaats ligt aan het Fuchian meer. Hier vinden we onze geadviseerde guesthouse met uitzicht over het water. Twee fietsmaten hebben hier ook onderdak gevonden, de andere twee konden dit niet vinden.Met wat eten en een biertje nog even na praten over deze mooie dag.

• 16 November 2016 - 10:46

Klazien :

Hoi Sjaak en Marry

Wat een mooie verhalen en ervaringen, waren natuurlijk heel benieuwd. Apart he die cultuur! Heel gastvrij.
    Het zijn net drukke Dekkertjes die verstandig je soms ook niet! Jullie hebben dus al lekker gefietst veel moois gezien. Geniet ervan He! Groetjes uit Wieringerwaard

• 16 November 2016 - 17:06

Dik En Nel:

Hallo Sjaak en Marry,
    Wat leuk dat we jullie nu kunnen volgen in China.
    Zo te horen genieten jullie van het ontdekken van een andere cultuur.
    Een mooie reis verder!
    Groeten, Dik en Nel

• 16 November 2016 - 17:46

Jan Neuvel:

Hallo Marry en Sjaak,
    Ik fiets ook met jullie mee, en zie gelijk al een rit van meer dan 80km, en dat op " oude " wegen, wat een uitdaging, goed hoor. Ik zal hier in Frankrijk ook een biertje op jullie drinken. Groetjes Jan

• 16 November 2016 - 18:40

André En Margareth:

Mooi om te lezen, Marry en Sjaak. Blijft bijzonder, het verre Azië, genietze! veel liefs van ons

• 16 November 2016 - 21:52

Marianne:

Fijn om van jullie te horen, ik begon me al ongerust te maken. Klinkt allemaal spannend zo fietsen in die grote steden, maar jullie komen er goed doorheen. Hebben jullie een beetje goed weer? Leuk weer om jullie zo te kunnen volgen. Heel veel mooie ritten wens ik jullie toe.

• 17 November 2016 - 11:04

Ron En Emmy:

Gelukkig, eindelijk jullie verhalen. Dan kunnen we lekker meegenieten van jullie mooie reis.
    héél veel plezier.