Tonghai - Qujiang - Jianshui 78 km - Reisverslag uit Jianshui, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Tonghai - Qujiang - Jianshui 78 km - Reisverslag uit Jianshui, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Tonghai - Qujiang - Jianshui 78 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

17 November 2016 | China, Jianshui

Donderdag 10 november, bewolkt.

Het is bewolkt licht nevelig als wij opstaan. Gelukkig geen regen, want vandaag willen wij 2 etappes uit ons boekje fietsen. We staan op tijd klaar om ons uit te checken, maar dat gaat hier niet zo snel, na een half uur kunnen we fietsen. Na 8 km hebben we een spectaculaire afdaling volgens de omschrijving van ons boekje. Het is prachtig, tussen de bergen met uitzicht op het dal en af en toe een dorpje met lemen huizen, maar wel uitkijken voor het verkeer. Gelukkig rijden ze in dit deel van China heel erg rustig. De rode aarde is mooi om te zien en de rivier waar we uitzicht op hebben is ook een plaatje. We zien een man in een autobanden in de rivier roeien. Dan komen we langs een paar grote kunstige rotsblokken een aantal mannen boren hier gaten in en maken er kunstwerken van. Geen idee wie dit zal kopen. In Qujiang gaan we thee drinken. Naast het eettentje hangen een aantal geplukte eenden en ze worden ingewreven met olie om de lemen oven in te gaan. Dit plaatsje is bekend om zijn gebraden eenden. Terwijl wij theedrinken worden een aantal gebraden eenden met saus verkocht om thuis op te eten. Als wij bijna klaar zijn met theedrinken, komen Bas en Wim eraan. Ook even gezellig buurten met een kopje thee. Ondertussen rijdt er van alles voorbij; een karretje met karton,, een karretje met bosuien etc. Het lijkt wel een oude film. We zijn lekker warm geworden van de thee, het is best fris en kunnen weer verder. Nou dat valt niet mee. Een weg vol kuilen waar water in zit en waar wij en het verkeer omheen moeten rijden. Onze fietsen zien er niet meer uit en het is een hele tour om een weg te vinden tussen de kuilen op de weg. Ik ben blij als we weer een stukje normale weg hebben. We rijden langs veel steenfabrieken. Ook diverse waterbuffels komen we tegen. We moeten af en toe klimmen en fietsen langs een aantal mannen die knollen hebben geoogst. Ze lachen naar ons en als ik stop voor een foto moet ik ook een knol proeven. Ik neem een hap en geef het snel door aan Sjaak die het later uit het zicht van deze aardige mannen weggooit, niet lekker dus. We fietsen langs een markt waar van aardappels (een soort van patat) gebakken werd. De aardappels gaar uit de olie met kruiden en bosuien, heerlijk even een zakje geprobeerd. Ondertussen zagen we een sleutelmaker, iemand die een regenlaars repareert, iemand met dode slangen die een soort geneeskrachtige kruidenmengsel probeert te verkopen aan de mensen om hem heen.Wij verbazen ons over al de activiteiten. Maar deze mensen kijken ook naar ons, want hier komen niet zoveel toeristen. We kopen nog een zak mandarijnen bij een vrouw waar we langsfietsen en komen veel mensen tegen die papaja’s oogsten en netjes inpakken in netten om daarna in grote dozen naar de steden te brengen. Sjaak probeert een doos te tillen maar dat lukt hem niet. Dan begint het een beetje te spatten en maken we tempo om naar ons logeeradres te gaan. Maar dat is even zoeken, gelukkig we zijn er, douchen, koffie en even een whatsApp voor de eetafspraak met Wim en Bas. En je raadt het al we eten eend mmmm. En nog heel veel lekkers met een biertje erbij in een gezellig restaurantje in dit sfeervolle stadje.

• 17 November 2016 - 12:04

Henny En Jan:

Gezellig dat er ook nog Nederlanders zijn. Kunnen jullie rtvaringen uitwisselen