Naar de rijstvelden van Xinjie - Reisverslag uit Xinjie, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Naar de rijstvelden van Xinjie - Reisverslag uit Xinjie, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Naar de rijstvelden van Xinjie

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

19 November 2016 | China, Xinjie

Zondag 13 november. Het weer begint bewolkt en in de loop van de dag wordt het 30 graden met een heerlijk zonnetje.
Vroeg op staan, want vandaag gaan we de oude rijstterrassen van meer dan 1000 jaar oud bezoeken. Het staat dan ook op de werelderfgoedlijst van Unesco. Om naar boven te fietsen is veel te zwaar, daarom gaan we met de taxi omhoog naar ruim 2000 meter hoogte. Als we in de taxi stappen is het bewolkt, daarna wordt het mistiger als we hoger komen, bovenop schijnt de zon zijn. Gelukkig maar, want het had daar 5 dagen geregend volgens onze gids Belinda. Zij leidt ons rond langs de verschillende uitzichtpunten. Als we door een tolpoortje gaan, moeten we allemaal goed bukken, want dan lijkt het net of er niemand in de auto zit. Zo strijkt de gids zelf extra geld op. Prachtige uitzichten als je bedenkt dat al die dijkjes met de hand opgehoogd zijn. Elk jaar moet dat nog steeds gebeuren, want de dijkjes zakken elk jaar een stukje naar beneden. In de terrassen blijft het hele jaar water staan ivm uitdrogen van de dijkjes en er wordt 2 x per jaar rijst geoogst. De meeste rijst wordt gebruikt voor eigen consumptie. In dit dorp wonen twee soorten stammen, de Yi en de Hani, te herkennen aan hun mooie kleurrijke kleding.
Als we over de rijstvelden kijken zien we het wolkendek als een watten deken over het dal liggen. Dit in combinatie met de natte rijstvelden en een vrolijke zon schieten we vele plaatjes.
De lunch wordt ook door de gids verzorgd, een Chinese lunch met rijst en groente en vlees. Gelukkig niet te scherp. Op de terug reis gaan we met een local bus ruim 30 km naar beneden over een weg met hier en daar opeens verschillende gaten en bobbels.
Terug naar onze kamer om heerlijk te douchen, zodat we daarna het stadje kunnen bekijken.
Zo komen we een bruidje tegen, die een gesprekje met ons aan gaat en ons uitnodigt voor het diner. We slaan de uitnodiging af, want onze kleding ziet er niet uit en de Chinese mensen spreken haast geen Engels.
’s Avonds heerlijk buiten gegeten langs de straat op van die kleine stoeltjes met en een lekker biertje erbij, want de temperatuur staat dit toe. Daarna nog even gekeken naar die mooie Chinese dansers op het centrale plein.

• 21 November 2016 - 10:38

Marianne:

Prachtige foto's van de rijstvelden. !