Lak Sao - Na Hin 57 km - Reisverslag uit Ban Nahin, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Lak Sao - Na Hin 57 km - Reisverslag uit Ban Nahin, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Lak Sao - Na Hin 57 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

08 December 2016 | Laos, Ban Nahin

Donderdag 8 december veel wind en ook lekker zon!!
Laos wat een rust, geen getoeter buiten maar wel even wennen aan het eten. Yoghurt kunnen we hier nog niet vinden en gisteravond hebben we rijst en kip en vieze vis (een beetje) gegeten. Gelukkig hebben we veel fruit, dus dat was het toetje, ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat. We moeten niet zoveel km. fietsen, maar er zit een heftige klim in van 3 km en een paar korte. Het waait hard zie ik uit het raam en ik hoop dat het niet koud is. Stokbroodje eten, jas aan en we kunnen gaan. Heerlijk die rust op de weg, er rijden evengoed grote vrachtauto’s, en slaapbussen en auto’s, maar ze toeteren niet aldoor, dat scheelt echt wel. En dit gedeelte van Laos is vrij stil en dun bevolkt, dus komen wij ook niet al die brommertjes tegen. We fietsen weer door het Karstgebergte en zien hutjes als huizen maar ook veel luxe stenen huizen. De omgeving is prachtig; veel bos, mooie bergen een soort van oerwoud waar je langs fietst. De mensen zijn rustig, zeggen soms sabai dii ( goeiedag) en lachen en zwaaien naar ons. We vinden koffie ( koud ), maar dat smaakt heerlijk. De man maakt een praatje met Sjaak die in het Hollands terugpraat, gaat prima. Zijn vrouw wijst naar mijn blote armen en denkt dat ik het koud heb, nee dus van het fietsen worden wij alweer erg warm. Tegenover het koffiehuizen zit een meisje te weven een mooi motief voor een rok zoals ze draagt. Een man maakt van lege blikjes een (hengel, of om kleine dieren te laten schrikken of is het gewoon speelgoed)? Wij hebben geen idee, hij kan het ons ook niet vertellen, maar het ziet er leuk uit. Verderop zien we de eerste rijstsprietjes bovenkomen, mooi lichtgroen. En in het water van de Nam Teun rivier zien we de Bomb Boats. Deze zijn gemaakt van ontmantelde bommen die in grote hoeveelheden door de Amerikanen boven Laos zijn gedropt tijdens de oorlog in de jaren 60/70 vorige eeuw (info uit ons routeboekje). Daarna krijgen we een lastige klim, ik red het net aan in mijn laagste versnelling en Sjaak ook. Zelfs de bussen en vrachtauto’s hebben moeite om omhoog te komen. Maar ook dit overleven we en de afdaling is ook heavy, zo.. flink de remmen inknijpen. Als we dit achter de rug hebben zijn we ook bijna bij ons gasthuis. We rijden even te ver en zien een mooie tempel waar wij en korte stop houden. Wat een leuke locatie is dit gasthuis, een biertje, douchen en een heerlijke lunch. Mmmmm paddestoelen met rijst en Sjaak mie met boontjes en wat vlees. Een Engelse kaart en plaatjes. We zien ook veel backpackers hier, je kunt van hieruit naar de caves om te varen, maar wij hebben genoeg caves gezien, we gaan morgen weer verder, nu even genieten van de rust hier!