Thakhek - Savannakhet 110 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Thakhek - Savannakhet 110 km - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Thakhek - Savannakhet 110 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

12 December 2016 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Maandag 12 december zonnig, warm en later wat wolkjes
Vandaag moeten we een flinke fietstocht maken en we zijn dan ook voor de wekker wakker. Het is mooi weer en na een paar bakjes yoghurt starten wij met de tocht. We komen langs veel kleine dorpjes en voordat we 25 km gereden hebben zijn we al 3 scholen tegengekomen in de buitenomgeving van Thakhek. Veel schoolkinderen zijn onderweg naar school, veelal achter op brommertjes. We komen ook veel tempeltjes tegen en ze zijn echt mooi, maar helaas we kunnen niet voor elke tempel stoppen. Vaak gebruik ik de tempel voor een plaspauze, want daar hebben ze meestal wel een redelijk toilet. Het is zweten vandaag en na 55 km komen wij bij een houten brug waar de planken in de lengte op liggen, dus uitkijken dat je wiel er niet tussenraakt. Ik loop een deel van de brug en als we weer op de weg zijn is dit een weg vol met gaten een km of 8 lang, wel even lastig. We fietsen weer dicht langs de Mekong en genieten van het uitzicht op de Mekong en de dorpjes. Vaak steken de koeien of geiten voor ons de weg over. We zien een paar jongens een mand maken voor de gevechtshanen. Ik stop even om te kijken hoe ze dit doen. Na ruim 70 km komen wij op de dirty road, een onverharde weg met soms zacht zand, kiezels hobbels en enge bruggetjes. Deze is 17 km lang en prima te fietsen volgens ons reisschema, dus niet. Wat een rot weg, soms slippen, soms lopen maar gelukkig meestal fietsen, erg zwaar!. Om je heen kijken is dan niet handig en als kinderen ons goeiedag toe roepen, doen wij dit maar terug ook al zien we niet waar het vandaan komt. De bruggetjes zijn best eng waar we over moeten en Sjaak moet mijn fiets zelfs een keer overnemen omdat ik niet met fiets over het bruggetje durf. Met diverse cola stops, winkeltjes heb je hier in de kleinste hutjes, komen wij stoffig en bezweet uit deze dirty route. Nog 20 km te gaan, we fietsen onder de vredesbrug door die van Laos naar Thailand gaat. En eindelijk zijn we in ons gasthuis waar wij genieten van een heerlijke douche en een overheerlijk biertje. Even rusten en lekker eten!!