De voorbereiding - Reisverslag uit Hauwert, Nederland van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Hauwert, Nederland van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

31 Oktober 2016 | Nederland, Hauwert

Het begon al in januari van dit jaar dat we naar de wandel en fietsbeurs gingen in Utrecht. We wilden weer een fietsreis maken in Azië, maar nu wat gevarieerder dan 3 jaar geleden toen we een fietstocht gemaakt hadden door Thailand. We belanden weer bij Awol een reisorganisatie die individuele reizen door Azië organiseert. Na de diapresentatie waren we helemaal om.
Het wordt dus een fietsreis van Kunming in zuid China via Hanoi en zuid Laos naar Bangkok, Zo'n 3000 km. Daarna nog een gesprek bij de reisorganisatie in Amersfoort om de details uit te werken. De vlucht wordt vastgelegd met daarnaast ook het eerste en het laatste hotel. De andere overnachtingsplekken moeten we onderweg zelf afspreken. Dit lijkt heel ingewikkeld, maar dat valt wel mee, denken we. We krijgen een route beschrijving van elke etappe met aan het einde van deze etappe verschillende overnachtingsmogelijkheden. De route is door de reisorganisatie zelf voor gefietst en ze keken ook naar de slaapmogelijkheden. We krijgen de route in een boekje beschreven, maar ook om op de gps te zetten. Dat is dus geregeld.
Dan de verschillende visums. De visum van Thailand over land is slechts 15 dagen geldig en dat is wel wat krap. Dus op naar Amsterdam om de papieren in te leveren om na 4 werkdagen de pas met visum weer op te halen. Dit deden we op de fiets, want je moet toch in training blijven. Het was een tocht van heen en terug 110 km, via Oosthuizen, Middelie, Purmerend, Ilpendam, Watergang naar Amsterdam. Op de heenweg ging het prima, maar terug kregen we de wind van voren, dat werd een hele trap.
Dit was snel geregeld, maar voor het Chinese visum moest ik eerst een afspraak maken via de website en we konden we thuis alle formulieren invullen, daarna op naar Den Haag om de papieren in te leveren. Dit zou wel eens moeilijk kunnen worden werd ons duidelijk gemaakt. We gingen met de trein naar het visumbureau en binnen 3 minuten stonden we weer op straat. Alles was netjes ingeleverd en over 3 werkdagen konden we de visums weer ophalen. Dus weer naar Den Haag, zullen nu de problemen komen, maar nee, we moesten betalen (€ 126,-- p.p.) en we kregen de paspoorten met visum weer terug. We konden wel juichen zo snel was dat gegaan.
Meteen door naar de Vietnamese ambassade. Als je Vietnam over land binnen komt moet je al een visum in je paspoort hebben. Binnen een half uur was alles geregeld en was deze visum ook binnen. Hier spraken we een man die samen met zijn zoon, op dezelfde dag, ook naar China gaat en het eerste deel van onze reis ook gaat fietsen met hetzelfde reisbureau. Hoe is het mogelijk.
Nu nog een afspraak met de GGD maken over eventuele inentingen en malaria tabletten. Een inenting tegen buiktyfus en 3 spuiten tegen hondsdolheid. Er lopen heel veel zwerfhonden in de landen waar we doorheen moeten fietsen (als ze nog niet opgegeten zijn).
Dan nog een fietsdoos regelen, want deze keer nemen we onze eigen fietsen mee. Bij de derde fietsenmaker kunnen we gelukkig twee grote dozen halen. De trappers moeten er dan af en het stuur moet in de lengte richting gedraaid worden. Dan de fietstassen inpakken met zo min mogelijk gewicht, want we moeten elke dag alles weer meenemen en dan op naar Schiphol . . . . . . . .

• 31 Oktober 2016 - 23:09

Anneke En Niko:

Een goeie vlucht morgen en een hele mooie fietsvakantie. We zijn heel benieuwd naar jullie belevenissen.

• 01 November 2016 - 11:45

Ron En Emmy:

Net als Anneke en Niko wensen wij jullie een goede vlucht en heel veel fietsplezier. We zijn benieuwd naar jullie verhalen.

• 01 November 2016 - 14:32

Corrie Berkhout:

Hele goede reis gewenst en heel veel genieten. Groetjes, Corrie

• 01 November 2016 - 18:50

André En Margareth:

En dan is het bijna zover.... Fietsze en genietze in Azië!! Leuk, hoor!
    We zullen jullie volgen (op de fiets zal niet gaan ;)
    en voor straks, een goeie reis! liefs André en Margareth

• 01 November 2016 - 21:33

Co En Dita:

Zoals ik jullie vandaag zag fietsen, gaan jullie dit zeker redden! Met lieve groet van Co en Dita

• 02 November 2016 - 16:53

Marry En Sjaak De De Groot:

Bedankt voor alle reacties, telefoontjes en kaartjes. We hebben er zin in. Alles is ingepakt en morgen gaan we vertrekken. We weten niet wanneer het eerste verslag komt want in China is het bereik niet optimaal. Het kan dus 2 weken duren.

Liefs; Sjaak en Marry

• 02 November 2016 - 19:16

Thea En Bruun :

goeie reis en geniet van de natuur en cultuur daar in die Aziatische landen

groetjes Thea en Bruun

• 02 November 2016 - 22:44

Margreet En Piet:

Een mooie reis in Azië, geniet ervan!

Groeten van Margreet en Piet

• 05 November 2016 - 19:47

Jan Neuvel:

Hallo Marry en Sjaak,

was jullie vertrekdatum bijna vergeten ( had 8 november in mijn gedachten ) maar jullie zijn inmiddels al vertrokken. Wij wensen jullie een hele mooie fietsvakantie toe, we kijken uit naar de reisverslagen.
    Liefs Marianne en Jan

• 05 November 2016 - 20:30

Lou En Tiny:

Hoi Mar en Sjaak

Ook van ons een mooie vakantie gewenst en we volgen de berichtjes.

• 05 November 2016 - 21:52

Henny En Jan De Groot:

hoi Marry en Sjaak
    nu al op reis. We hadden jullie nog ingesproken bij de telefoon. nu weten we het. jullie waren al op reis. Een hele goede reis gewenst
    liefs
    Henny en Jan

• 05 November 2016 - 22:35

Klazien:

Hoi Sjaak en Marry

Als het goed is zijn jullie begonnen met jullie mooie reis vanuit Kunming. Heel veel plezier en geniet van alle indrukken!
    We gaan jullie volgen........

• 06 November 2016 - 20:37

Lydeke:

Hoi Sjaak en Marry

Heel veel plezier en een goede fiets tocht....
    Ik ga jullie volgen....

• 11 November 2016 - 15:45

Arie Berkhout:

Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat, wij zitten nu in pakse en gaan over2 dagen Thailand in. Tot nog toe fantastische reis zonder problemen.

• 23 December 2017 - 14:38

Gerda Van Der Lubbe:

Hallo Sjaak en Marrie,
    De soap gaat verder, wij hebben jullie inhoud en onze voorkant.
    wil je mailen naar vanderlubbe@ziggo.nl? jouw email adres wordt niet vermeld.

Beiden hebben niets aan het boek, het is denk ik bij de drukker fout gegaan.
    Ik heb onze contactpersoon van de helpdesk, Patrick, het verhaal gedaan, dat we hiermee niet akkoord gaan en recht hebben op het juiste album, ze zijn duur genoeg.