Nansha - Huang Chao Ba 43 km - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Nansha - Huang Chao Ba 43 km - Reisverslag uit Kunming, China van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Nansha - Huang Chao Ba 43 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

19 November 2016 | China, Kunming

Maandag 14 november.
Vandaag moeten we een korte route langs de rode rivier, een route van klimmen en dalen maar niet al te zwaar. Om 9 uur na ons ontbijt in onze kamer, brood, jam , yoghurt vertrekken we, het is bewolkt maar al lekker warm. Eerst even het dorp uitrijden waar de ochtend drukte al lekker op gang is. Een groep vrouwen zit op de stoeprand te borduren, de eettentjes bereiden het Chinese ontbijt. Maar het is vies langs de weg, zo schoon als het in Kunming was zo vies is het hier. Afval langs de weg, plastic, karton etc. Als we het dorpje uit zijn begint de route en fietsen we langs veel bananenplantages en langs de weg hier en daar een fruitstalletje. Zo zie ik een oud vrouwtje zitten in de originele bergstam kledij en vraag of ik haar op de foto mag nemen. Dit vindt ze erg leuk en omdat wij met bagage fietsen hebben de meeste mensen ook respect voor ons. In China zie je niet veel mensen fietsen, het zijn de scooters, brommertjes en karren en ook wel grote auto’s wat je tegen komt. Fietsen is werken en werken doen ze op het land en dat ze zijn dan ook nog meestal vrouwen! We krijgen trek in thee en stoppen bij een klein tentje waar we thee drinken. Ik haal nog wat koek in het winkeltje ernaast waar ik eerst de verkoper moet wakker maken. Een jonge moeder met kind op haar rug en Apple telefoon in haar hand en een opa die naar zijn transistorradio luistert, bekijken hoe wij onze thee bestellen en opdrinken. Er vliegen mooie vlinders rond langs de rode rivier. Later komen we langs wat fruitstalletjes en kopen een papaja om meteen op te eten. De vrouw begrijpt het goed, snijdt deze in stukken, haalt de pitten eruit en wij eten het lekker op. Dan pakt ze een fles water en laat ons zo onze handen wassen, dit allemaal onder toeziend oog van de andere verkopers. Nog een banaan geeft ze ons, dit eten we op en fietsen weg voordat we nog meer moeten eten, zo lief. Op tijd zijn we bij ons wat sjofele logeeradres, volgens het boekje het enige acceptabele. We moeten gaan zitten en wachten want onze kamer moet nog schoongemaakt worden. Het duurt even en ondertussen komen Wim en Bas ook aan. Uiteindelijk mogen we in onze kamer, we hebben een douche en wc maar eigenlijk douche je boven de wc en geen handdoeken. Sjaak gaat hier even naar vragen, hè hè we kunnen ons douchen.Voor Wim en Bas was er geen kamer met douche en wc, ze logeren elders in het dorp. Wij gaan lekker lezen, rusten en het dorpje in, wat een zooi. Ben benieuwd waar we morgen slapen!!

• 21 November 2016 - 10:43

Marianne:

Wat ik zo wonderlijk vind in dit soort landen is dat de 'oude culturen' net zo rolijk als wij al die shit uit de westerse wereld gebruiken: plastic, mobiele telefoon, televisie, en ga zo maar door. De commerie dringt door tot in de verste uithoeken van de wereld.... Jullie zien dit nu nog, maar over enkele jaren lopen de jonge vrouwen niet meer in dit soort kledij.....We noemen dat vooruitgang.

• 21 November 2016 - 12:51

Klazien :

Heerlijk jullie reisverhalen! Respect hoor, toch wel pittig dat fietsen maar daar krijg je wel wat voor Terug! Vooral de cultuur beleving, zoveel gastvrijheid, heel bijzonder.... en ook leuk dat jullie leuke reisgenoten hebben ontmoet! Terwijl jullie verder fietsen ga ik nog even verder lezen ...
    Groetjes uit Wieringerwaard... (heeft hier gister flink gestormd)