Lao Cai - Bac Ha. 63 km - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Lao Cai - Bac Ha. 63 km - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Lao Cai - Bac Ha. 63 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

22 November 2016 | Vietnam, Bắc Hà

Vrijdag 18 november
Door het tijdsverschil in Vietnam waren we erg vroeg wakker en zaten 7.10 uur al op de fiets
Maar goed ook, want vandaag moeten wij een heftige fietstocht maken volgens ons boekje. 63 km waarvan 15 km flink klimmen. Dus eigenlijk vind ik het wel fijn om op tijd te vertrekken. De eerst 47 km gaan lekker af en toe omhoog en omlaag en een prachtige omgeving. Eenvoudige huisjes maar ook een aantal grotere huizen en er worden veel nieuwe huizen gebouwd. De Vietnamezen zijn best wel ondernemend, langs de weg zijn veel kleine volkstuintjes met sla en kruiden voor eigen gebruik. We komen veel brommertjes tegen met kippen in een rieten mand, zelfs een vrachtwagen waarbij elk varken in een aparte kooi wordt gestopt en ingeladen. De bergbewoners hebben vaak hun eigen kledij, achterop de brommertjes die we tegenkomen zitten vaak de vrouwen in hun gekleurde rokken en brede banden om hun kuiten als ware kniekousen, het ziet er grappig uit. We komen veel scholen tegen en als we langs een school fietsen zien we al de leerlingen buiten zitten op kleine stoelen. Op een podium staan mooi geklede vrouwen met allemaal een cadeau in hun hand. Iemand leest iets voor, maar wij begrijpen er niets van. Zijn deze dames misschien geslaagd?? Wij gaan met onze fietsen het plein op en oeps nu kijken alle kinderen naar ons in plaats van het podium. Gelukkig vinden ze dit alleen maar leuk en komt een van de dames naar ons toe. Ze vertelt ons dat het de dag van de leraar is en dat zij allemaal leraren zijn. Ze vraagt of wij willen blijven om dit met hun te vieren. Erg leuk, maar we moeten verder en omdat we nog een zware klim krijgen bedanken we vriendelijk. Ze wil nog even een foto met ons en dan nemen we afscheid. We krijgen ondertussen wel een beetje trek in brood en ei maar kunnen alleen een koude omelet krijgen, omdat we niet weten wanneer deze gebakken is bedanken we vriendelijk en fietsen we verder. We komen langs een stalletje met verse ananas wat voor ons wordt klaargemaakt en op een markt kopen we komkommer, tomaat en stokbrood en lunchen gezellig in het gras met yoghurt erbij. Zo nu kunnen we klimmen, nou dat valt even tegen, wat steil zeg, ik red het net met mijn 27 versnellingen en Sjaak ook net met zijn 21 versnellingen. Regelmatig staan wij stil om uit te puffen, water en cola te drinken of mandarijnen te eten. Gelukkig hebben we enthousiaste toeschouwers die ons oppeppen tijdens de klim. Kinderen die hello roepen, proberen mee te lopen (wat bij mijn tempo wel lukt) Brommertjes die hun duim opsteken of auto’s die ons bemoedigend toe zwaaien, dit maakt het allemaal wat gemakkelijker. We komen dun hout tegen wat gedroogd wordt voor triplex, ook mais wat te drogen ligt en genieten van het uitzicht over het dal met rijstterrassen en de uitlopers van het Karst gebergte. We komen in Bac Ha en drinken ons welverdiende biertje, gaan naar ons hotel en na het douchen, de was en de koffie lig ik even heerlijk te slapen. In Bac Ha even lekker eten het verslag nu schrijven en het was weer een prachtige dag!!!

• 22 November 2016 - 19:34

Marianne:

Ongelooflijk al dat klimmen, geen wonder Marry, dat je even een tukkie moet doe na aankomst.
    Jammer dat ik dit niet meer kan, het lijkt me fantastisch.

• 23 November 2016 - 11:22

Katy:

Hi Marry en Sjaak, leuk om via de verslagen jullie zo te volgen. Dan zijn we er toch nog een
    beetje bij. Hoe gaat het met de fietsen? Houden ze het vol met soms heel slecht wegdek?
    Wij hebben nu een hutje voor 2 dagen gehuurd in de rijstvelden bij Sapa.
    Veel plezier nog.
    Kees en Katy