Bac Ha, bezoek aan de zondagsmarkt - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Bac Ha, bezoek aan de zondagsmarkt - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Bac Ha, bezoek aan de zondagsmarkt

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

25 November 2016 | Vietnam, Bắc Hà

Zondag 20 november mooi zonnig weer, lekker warm ..
Om 4 uur worden wij al wakker door de drukte van de zondagsmarkt voor ons hotel
Toeterende auto’s, brommertjes en pratende mensen. Het is de dag van de week dat veel bergvolkeren uit de buurt naar Bac Ha komen om hun spullen te verkopen en om zelf inkopen te doen. Gister konden we het al merken, er zijn bussen vol toeristen aangekomen. Om ruim 7 uur in de ochtend gaan wij maar even kijken, we zijn toch al wakker. Prachtige kleurrijke mensen die groente, fruit, dieren en niet te vergeten, kleding sjaals en tassen verkopen . Jammer voor mij dat we op de fiets zijn, want ik zie wel erg veel mooie hebbedingen. Een tasje voor mijn telefoon en een voor mijn camera kan ik nog wel in de fietstas proppen maar die mooie kommetjes en prachtige kleding moet iemand anders maar kopen. Diverse mensen zitten al te ontbijten met veel vlees en noedelsoep. Wij gaan even ons eigen ontbijten eten, eieren, brood, yoghurt en thee en besluiten om nog een rondje markt te gaan. Varkenskop zie ik liggen, kippen worden geplukt en nog veel meer ondefinieerbaar vlees, bah ik zou bijna vegetariër worden. Het ligt ook de hele dag in de warmte!!! Verderop worden een soort oliebollen gebakken en dat willen we wel proeven, het smaakt redelijk. Een platte schijf met mais erin vinden we lekkerder. Vanuit onze hotelkamer zien we buffels op een dijk staan, we besluiten om hier ook even naar toe te gaan. Dit is volop handel de buffels worden gebruikt om het land om te ploegen en restanten van bijvoorbeeld de rijstplanten kaal te vreten. Een vrouw van een bergvolk laat aan mij zien dat het haar buffel is en dat deze veel miljoenen waard ( een miljoen is 40 euro ) is. Ze kijkt trots naar haar buffel en haar man en ik lach naar haar en steek mijn duim op. Een beetje gebarentaal is soms wel grappig. Veel buffels worden verhandeld, mannen en vrouwen staan eromheen de sfeer is gezellig. Als we naar beneden lopen zien we nog meer dieren. Zwijnen worden in zakken gestopt, kippen in manden achterop de brommertjes en we zien ook hondjes. Deze hondjes worden niet voor het vlees verhandeld, maar voor bij het huis als bewaker en ook voor de gezelligheid. Ik zie ook een vrouw die 1 kip te koop heeft, ze zit op de grond met de kip die om zijn poot een touw heeft die aan haar teen vastgebonden is. Op deze markt kun je gerust een uur ergens gaan staan en alleen maar kijken, want er gebeurt zoveel!! Toch willen we wat rust en gaan een rondje om een meertje wandelen, wat een stilte de marktgeluiden laten we achter ons en we zitten heerlijk te genieten op een bankje van de mooie vlinders om ons heen en van een man in een bootje die wat bruikbare rommel uit het meer haalt . Rond 1 uur ‘s middags gaan de mensen opruimen en eind van de middag is de markt leeg en zijn de meeste toeristen ook verdwenen.

• 26 November 2016 - 13:45

Klazien :

Prachtige foto's! En mooie verhalen! En een buffel voor 40 euro, jammer dat het transport naar Hauwert zo duur Is! Geniet ze nog van deze reis...