Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

30 November 2016 | Vietnam, Hạ Long

Zondag 27 november, mooi helder weer.
Vandaag gaan we de tweede poging wagen om naar de Ha Long Bay te gaan. We staan weer vroeg op, om kwart voor zeven en om acht uur worden we opgehaald door de gids van de reisorganisatie. We zijn met twaalf mensen in de bus. Een familie van 6 uit Singapore, een stel uit dezelfde staat, een jongen uit Chili en een jongen uit de VS. Na anderhalf uur rijden stoppen we voor een sanitaire stop en een kopje koffie, waarbij allerlei Vietnamese artikelen worden aangeboden in diverse winkels. Erg mooi, maar we kunnen toch haast niets meenemen achter op de fiets, is telkens ons excuus.
Daarna weer door naar Ha Long Bay. Als ik de chauffeur van het busje zie rijden, ben ik blij dat ik in dit land geen auto chauffeur ben. Je moet al het verkeer in de gaten houden, er wordt links en rechts ingehaald en bellen tijdens het rijden doet iedereen.
Na ruim een uur zijn we bij de haven en komen we met deze 12 mensen op een boot. Dus geen massa toerisme op onze boot. De baai ligt er fantastisch bij met zijn vele mooie kleine eilandjes met zijn vele vormen. We gaan een vissersdorp bekijken, deze mensen hebben hun huizen op drijvende elementen van piepschuim en/of lege tonnen gebouwd. Ze zijn ook gespecialiseerd in het kweken van oester parels. Er wordt eerst een klein korreltje in de oester gestopt(heel voorzichtig met een pincet). Dit korreltje moet uitgroeien binnen een paar jaar tot een echte parel. Zo’n 40 tot 60 procent van de oesters heeft uiteindelijk een echte parel.
Na dit bezoek varen we nog even verder en gaan we aanleggen voor de nacht. We hebben een prachtige kamer met zeezicht op de boot, inclusief wc en douche. Op het dek krijgen we een workshop Vietnamese loempia’s maken met vellen van rijstpapier. Wel even prutsen, maar ze smaken uiteindelijk heerlijk. 's Avonds heerlijk gegeten op de boot, waarbij het eten feestelijk opgediend werd. Na het eten gaan sommigen nog even vissen en anderen wat lezen.

Maandag 28 november
Prachtig mooi helder weer we boffen. Gisteravond toen we naar bed gingen zag ik het gordijn bewegen en een diertje naar boven klimmen. Oh een muis zei Sjaak, dus kon ik rustig slapen. ’s Nachts hoorde ik af en toe wat geritsel, maar ogen dicht en niet aan denken en ik heb heerlijk geslapen. Om 6.30 uur moeten we alweer wakker zijn voor de Thai tsji les op het dek. Wij zijn al eerder wakker en staan op tijd klaar om op het dek in de zon op een heerlijke manier wakker te worden. En dan vertelt Sjaak dat wij bezoek hadden in de slaapkamer van een rat, getsie. Hij dacht ik zal het maar niet eerder vertellen anders gaat ze gillen. Na de les yoga, gaan we om 7 uur ontbijten mmmmm . Het is prachtig in de Halong Bay de zon is op en het uitzicht is geweldig. We gaan naar een cave, een grot dus. We zijn niet alleen, want al de boten gaan naar dezelfde cave, terwijl er wel een paar duizend grotten zijn. We lopen achter al die toeristen aan om de cave met zijn stalactieten en stalagmieten te bewonderen. Sjaak en ik zijn snel door de grot heen en wachten op de anderen, zo bijzonder vinden we het niet, dus snel weer naar buiten. Met het kleine bootje varen we weer naar onze eigen boot, waar we op het dek staan om het karstgebergte van de Halong Bay te bewonderen. Het lijkt alsof je in een film zit iedere keer verandert het uitzicht, zo mooi!! We varen ook langs het decor van de film van Catherine Deneuf , Indo China, die moet ik thuis maar even bekijken. Na ruim 3 uur rijden zijn we weer in ons hotel en genieten van een warme douche en een kopje koffie. Wim en Bas zijn ook in Hanoi dus hebben we weer een eetafspraak, gezellig!! We hebben samen een soort BBQ besteld en praten gezellig bij. Afscheid genomen, want Wim gaan we niet meer zien die gaat naar huis en Bas komen we heel misschien nog tegen, want die gaat ook verder fietsen via Laos naar Bangkok. En dan dit verslag schrijven en lekker slapen, want morgen is het geen vrije dag en moet er weer gefietst worden, ik heb er zin in!!

• 30 November 2016 - 20:01

JanNeuvel:

Hallo loempiabakkers, fantastisch die mooie verhalen van jullie, ook het loempiavouwen lijkt me voor Marry niet zo moeilijk met haar ervaring in de kinderopvang; maar voor Sjaak, petje af hoor. Kunnen jullie als de tijden slechter worden altijd nog overleven. Groetjes Jan

• 01 December 2016 - 12:43

Klazien:

Wat een belevenissen weer! En wat leuk dat jullie de vakantie vrienden weer tegenkomen! Wij zijn in China in het Karstgebergte geweest, loopt dit helemaal door ? En al dat lekkere eten? Gaan jullie ons vast mee verwennen als jullie terug zijn