Napong - Salavan 75 km - Reisverslag uit Salavan, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Napong - Salavan 75 km - Reisverslag uit Salavan, Laos van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Napong - Salavan 75 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

16 December 2016 | Laos, Salavan

Vrijdag 16 december bewolkt veel wind
Als we uit bed zijn geeft de telefoon regen aan. Ik kijk door het raam en zie geen regen, wat een bof. Wel waait het heel hard, hopelijk voor de wind?. We stappen op de fiets en jawel hoor tegenwind of zij tegen, dat wordt nog hard trappen. De weg is heuvelachtig en als wij heuvelafwaarts gaan houdt de wind ons tegen, balen. Toch genieten wij van de tocht, we fietsen langs veel local dorpjes, schooltjes en zien van alles onderweg. Behalve overstekende koeien, honden of geiten nu ook zelf af en toe een varken, grappig. Bij een klein hutje is een man samen met een vrouw aan het manden vlechten. Die manden zie je dan ook meteen overal in de buurt te koop. Verderop zien we kikkers en vissen in plastic zakken met water in een winkeltje hangen. Ze leven nog en hangen naast de eieren en de dode ratten, eet smakelijk. Ook veel gedroogd vlees en vis is er te koop. Wij houden ons nog even bij koffie en koek. Toevallig gaat er een schooltje uit en lopen de meisjes en de jongens langs ons koffie hutje. Sommige lachen en zeggen gedag, maar er zijn ook kinderen die ons een beetje eng vinden. Als we verder fietsen komen we vaak tracktoren tegen met hele gezinnen erop. Samen gaan ze naar het land om te werken. Allemaal vrolijk zwaaiend en lachend naar ons als ze ons voorbij gaan. Het landschap wordt al mooier we rijden tussen het Bolaven Plateau. Deze naam verwijst naar het volk van de Laven die hier leven. Er komt al een beetje nieuw rijst op, prachtig lichtgroen, het kleurt de omgeving wat vrolijker. Maar we blijven nog veel fietsen tussen de dode gele rijstvelden een maandje te vroeg voor de rijstplanten. Gelukkig nog geen regen, maar wat waait het hard het fietsen gaat nu wel zwaarder en we zijn eerder moe dus geregeld stoppen we om wat te eten. Ook pinnen lukt hier niet de ATM bank (pinhokjes) spugen onze pasjes uit. Gelukkig kan Sjaak nog wat dollars wisselen, want anders moeten we nog buiten slapen. In Salavan aangekomen kan Sjaak eindelijk weer pinnen, gelukkig. Als bij ons sjofele guesthouse ( de kamer stinkt muf ) maar dit ontdekken we allemaal als we al binnen zijn, gooien we de douche mat naar buiten en na het douchen de deur open. De was hangt al lekker buiten en we gaan even wandelen naar de markt. Leuk al die groente, fruit, bananenbloemknoppen en vis en vlees. Ook veel telefoonwinkels zie je hier, we lopen en kijken en kopen niets, want alles moet mee in de fietstassen.

• 18 December 2016 - 20:00

Anneke:

Jullie raken wel in top conditie met zo'n fietsvakantie, maar brrrr. Ratten en Kikkers ........ik hoop dat er bij ons wat anders op tafel staat met de kerst. Veel fietsplezier nog.

• 20 December 2016 - 10:57

Klazien :

Wat een mooie ervaringen weer! Eet smakelijk he! Genieten jullie maar, er is al zoveel ellende in de wereld.
    Wij hebben het gelukkig gezellig druk zo met de Kerst en Zoe's Flowershop!
    Ben benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren