Buntharik - Nam Yun 73 km - Reisverslag uit Nam Yun, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu Buntharik - Nam Yun 73 km - Reisverslag uit Nam Yun, Thailand van Marry en Sjaak de Groot - WaarBenJij.nu

Buntharik - Nam Yun 73 km

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

24 December 2016 | Thailand, Nam Yun

Zaterdag 24 december zonnig weer heet!
We gaan vroeg op pad, want het wordt weer een hete dag. Niet klagen want alles is beter dan regen en kou, denk ik maar. Onze waterflessen zijn gevuld en de yoghurt is op dus starten maar. Het is 24 december, voor ons thuis normaal gesproken al een beetje Kerst. Meestal 's avonds met de kinderen naar de kerkdienst en later in de avond eten. Bijzonder maar wij merken hier niets van. In de grotere steden hebben we wel al kerstversiering gezien, een kerstboom in telefoonwinkels en later op de dag zien wij hier wat kerstslingers en een meisje met een kersthaarband en dat is alles. Omdat het vroeg is, fietst het lekker het is nog niet te warm, maar onderweg zie je mensen om een vuurtje zitten. Geen schoolkinderen vandaag, want het is zaterdag geen les. We komen later op de dag de stoere jongetjes, zonder helm en soms met zijn 3en op een brommer scheurend tegen. Eng hoor, gelukkig gaat alles goed en zijn wij geen getuige van een ongeluk. Ook is er weinig verkeer op de weg en over het algemeen wordt hier door de auto’s, vrachtwagens en bussen rustig gereden en krijgen wij onze fietsruimte. We zien weer de rubberplantages, cassave velden en nu ook wat palmbomen, voor palmolie denken wij. De cassave wordt hier in grote aantallen geoogst, versnipperd en gedroogd. Er komt zelfs een happer aan te pas om de cassave in de versnipperaar te gooien. Een hoge berg met stukken cassave waar iemand op staat om te kijken of het goed gaat. In het begin van deze reis zagen wij het versnipperen met een mesje of een kleine machine, maar dit is gewoon een fabriekshal met bergen cassave. Ook zien we cassave stelen liggen bij de huizen en later ontdekken we dat ze deze als stek in de grond planten .We fietsen lekker door en ondanks dat de weg heuvelachtig is, gaan we als een speer. Alleen die honden zijn vandaag wat agressiever. Bij de rubberplantages moeten we opletten en Sjaak jaagt de honden fanatiek weg, zo fanatiek dat ik bijna tegen hem aan fiets, als hij in zijn rem knijpt om weer zo’n lastige hond weg te jagen. Maar gelukkig gaat het hier om een klein deel van de honden, want de meesten liggen lui in de schaduw en hebben de energie niet om achter ons aan te rennen. Het wordt al warmer en het verbaast ons dat wij de mensen op de tractoren of brommers met bivakmutsen op zien rijden. Ze willen vooral niet bruin worden en het lijkt wel of ze een overval willen plegen, zo zien ze eruit. We passeren een natuurpark en kunnen ook nog naar een waterval, maar omdat we er al 3 gezien hebben fietsen we door. Vandaag fietsen we bijna 2 routes, omdat ze beiden vrij kort zijn en omdat wij nog een omweg willen maken om naar de zee te gaan voor een paar dagen. We fietsen bij de Smaragden driehoek, helaas kun je niet naar dit 3 landen punt vanwege een tempelconflict tussen Cambodja en Thailand sinds 2008. We fietsen dus langs de grens van Cambodja en bereiken om 13.00 uur al onze overnachtingsplaats.